Stephen King: The Shining

The ShinningThe Shining eller Varsel som den heter på svenska torde vara Kings genombrott för den svenska publiken. Hur som helst var det den första boken jag läste av King. Men först efter att ha sett Kubricks version av boken på vita duken.

Historien är nog bekant för de flesta men i korthet går den ut på att läraren/familjefadern/alkoholisten Jack Torrace ska vakta ett hotell, Overlook, som är stängt under vintern. Tanken är att han ska utföra reparationer på hotellet samt att hålla naturen stången. Jack som är en ganska misslyckad figur i både arbetslivet och i det privata är kanske inte det klokaste valet som vaktmästare men genom kontakter har han fått jobbet. Med sig har Jack sin familj som består av frun Wendy samt sonen Danny. Sonen är speciell då han har vissa psykiska förmågor. Han kan se vad som har hänt och får visioner om vad som kan komma att hända. Dannys visioner av hotellvistelsen är inte de bästa då men då han bara är fem år förstår han inte riktigt ta till sig allt han ser. Hotell Overlook kan i det närmaste beskrivas som ett levande väsen och det vill absobera Danny och hans förmågor. Vägen till Danny går genom hans far som som hotellet börjar bryta ned. Ju längre familjen stannar på hotellet dest oklarare blir barriärerna mellan nutiden och det förgångna och Overlooks historia är inte speciellt trevlig.

Om man läser boken får denna märkliga scen från filmen sin förklaring.

Om man läser boken får denna märkliga scen från filmen sin förklaring.

Jag är lite svag för The Shining kanske kan det bero på att det var den första romanen jag läste av King men när jag nu läste om berättelsen fann jag styrkor i historien som inte bara kan skyllas på tonårsnostalgi.

King har skapat två intressanta karaktärer i Danny och Jack. Romanen består mycket av karaktärernas inre tankar där Jack och Danny står i centrum. Vi får ta del av Dannys aningar och syner om att något är fruktansvärt fel men han kan inte hantera informationen då han bara är ett barn. Jack sammanbrott, ångest och sug efter alkohol är otroligt bra skildrade i boken. Det kan bero på att The Shining till viss mån är självbiografisk då författaren själv lider av alkoholism. Jag kan tänka mig att Kings fru Tabitha inte har The Shining som sin favoritroman. Den torde väcka många obehagliga minnen till liv.

Hotell, snö och is är något jag är svag för. Snö och is har alltid funnit en speciell plats i hjärta både i böcker och på film, kanske för att jag avskyr det så innerligt. Därav känns berättelser som utspelas i vintermiljöer lite extra utmanande för karaktärerna. Hotell är alltid lite småruggiga, ofta tysta dämpade miljöer där man bor och lever med totala främlingar och trots den lyxiga inramningen kan miljön kännas lite hotfull. Vem vet vad de övriga gästerna kan ta sig till? Ett tomt hotell som vanligtvis sjuder av (om än lite dämpat) liv blir med ens mer spöklikt då receptionen gapar tom. Overlook och dess snöiga omgivningar uppfyller alla krav jag kan önska mig av en snö/hotell rysare.

Boken dras med ett par smärre problem. Dels hade jag önskat mig att karaktären Wendy fått lite mer spelutrymme i boken. Med tanke på hur välskrivna Danny och Jack är kan jag kräva mer av King när det gäller porträttt av Wendy. Hon hamnar lite på undantag. Då vi har med King att göra kan han inte avhålla sig från ett bombastiskt slut. Levande brandslangar och häckdjur samt explosioner blir både lite fjantigt och överdrivet. Romanen funkar bättre t.ex i rum 217 och när Jack träffar på Overlooks spöken skräcken är krypande i dessa fall och åtminstone i mitt fall mer påtaglig. Trots mina invändningar hör The Shining till en av Kings bättre böcker kanske främst då pga miljön samt karaktärerna Jack och Danny. Kings senaste bok Dr Sleep är en uppföljare till The Shining.

14 thoughts on “Stephen King: The Shining

  1. Skriver under på vartenda ord, både positivt och negativt. Kanske King bara kan lyfta fram en eller ett par karaktärer per bok på ett riktigt förtjänstfullt sätt? I Cujo är det ju istället maken som får stryka på foten till förmån för Donna. Min ultimata skräck-King kommer dock alltid att vara Pet Semetary…

    • Pet sematary kommer jag till så småningom. Eldförr och Dead zone är två böcker som ligger på lut men jag ska försöka läsa något annat innan dess.
      Håller med om att maken är lite på undantag i Cujo.

  2. Ja, The Shining minns jag som en mycket bra läsning. Vad som inte funkar överhuvudtaget är Kings egna minitvserie. Då blev det bara töntigt med levande brandslangar och häckdjur. Kubricks film är sååå mycket bättre.

    • Hujeda mig vilken usel produktion. Går knappt att jämföra med Kubriks mästerverk. Värst är den hemska ungen som spelar Danny – troligen den värsta barnskådisen av alla (och de är många).

  3. The Shining i Kubricks regi är ju min absoluta favoritfilm. Ingredienserna som King har lagt upp för Kubricks filmatisering och det som Kubrick och Diane Johnson gör med materialet är som gjort för mig! Därför vill jag egentligen inte läsa romanen eftersom det kommer bredda ramarna och omforma sinnesstämningen jag fått från filmen.

    Jag har vid ett antal tillfällen i mitt liv varit på gång att läsa boken, men antagligen blir det inte av under min livstid trots allt. 🙂

      • Ja, någon gång i livet tar jag kanske det stora steget att läsa boken, för om jag i framtiden har läst Stephen Kings bibliografi och inte bockat av hans kanske mest kända bok så känns det ju lite tomt på något vis. 🙂

Kommentera

