Beauty and the Beast (1991 USA)

beauty-and-the-beast-movieDet kan möjligtvis diskuteras om dagens film kan räknas som en musikal men den är listad som en sådan och därmed får jag chansen att klämma in en av mina favoritfilmer från Disney i veckans tema. Belle har växt upp i en by tillsammans med sin far som är en halvt om halvt misslyckad uppfinnare. När hennes far blir tillfångatagen av ett odjur som bor i ett förtrollat slott ser Belle att byta plats med sin far. Det vi tittare vet är att odjuret egentligen är en prins som drabbats av en förbannelse. Förbannelsen kan bara brytas då någon älskar honom, något som kan bli svårt då prinsen i sin nuvarande form är en korsning mellan ett lejon och en bisonoxe samt har ett ruskigt humör. Det är inte bara prinsen som blivit förtrollad slottets personal har förvandlats till div. husgeråd och nog än mer angelägna än prinsen att bryta förtrollningen. Mot alla odds så väcks vissa känslor mellan Belle och odjuret men byns starke och halvkorkade man jägaren Gaston har länge kastat lystna blickar efter Belle och lägger sig i kärleksaffären med fatalt resultat.

Ibland bör man kanske inte se om gamla favoriter. När jag tidigare tänkte på den här filmen blev jag alldeles lyrisk och visst är den fortfarande otroligt bra men vid senaste titten märkte jag att magin hade falnat en aning. Filmen har en stark story något som kanske beror på att det är den första film som Disneystudion skrev ett ordentligt manus till innan man satte igång med storyboards. Tidigare hade man arbetat med nämnda storyboards först och utifrån dessa snickrat ihop en historia (om jag nu förstått det hela rätt). Karaktärerna i filmen är genomarbetade och har lite mer djup än vad jag är van vid i en Disneyfilm. Speciellt då huvudpersonen Belle som är en ganska intressant karaktär med ambitioner som är lite större än att bara hitta en man att gifta sig med. Även skurken Gaston är intressant då han inte är en nattsvart skurk, egentligen är han ganska ömkansvärd med sin misslyckade machostil. Till detta kan läggas underbara miljöer som odjurets slott och de i mina öron fantastiska sångerna där favoriterna är nog öppningssången Belle samt filmens höjdpunkt Beauty and the Beast. Jag gillar också att det inte är en moralkaka som driver hela storyn framåt (men visst finns den här annars vore det inte en film från Disney). Filmen har en stark handling och lyckas bra med att stå på egna ben. Man kan jämföra med t.ex Alladin eller The Princess and the Frog där det moraliskadilemmat är det som för berättelsen framåt.  Jag vill också lyfta fram öppningsscenen med de stiliserade teckningarna som fortfarande ger mig gåshud över hur bra den scenen är. Jag har däremot lite svårt för slutet där det blir lite väl mycket glädje och skratt, kontrasten blir allt för stor mot den lite dystra stämningen som tidigare rått under filmens gång, men å andra sidan skulle även jag vara glad om jag slapp att vara en tekopp resten av livet.

Dagens film hos Sofia har jag allvarliga dubier om jag borde se då den innehåller vissa element jag undviker.

Regi: Gary Trousdale, Kirk Wise

Betyg: 8/10

9 thoughts on “Beauty and the Beast (1991 USA)

  1. Ah, självklart har Disneymusikaler sin givna plats i den här genren. Det här har även varit en av mina favoriter, men jag vet inte hur väl den skulle hålla sig nu för tiden. Länge sedan jag såg, men _då_ var balscenen to die for! Vill minnas att detta var den andra av Disneys filmer efter deras återuppståndelse och att den kändes klart vuxnare än Little Mermaid.

    En sak som är trevlig med Belle är att hon faktiskt inte är någon prinsessa, ett öde som annars inte ens Pocahontas undslipper.

    • Bal och öppningsscenen är fortfarande fantastiska tro mig! Disney hade en fin radda av filmer med iom Little Mermaid o framåt. Har alltid håll B&B som Disneys bästa men vid senaste tittningen gick Lejonkungen om.
      Belle är en av de starkare kvinnliga karaktärerna i Disneyproduktionen – kanske pga att hon inte är en prinsessa?

  2. Jag får ställa mig i skamvrån och erkänna att jag aldrig sett Skönheten och odjuret i sin helhet… samtidigt är det väl bra med tanke på att jag just nu regisserar en mindre uppsättning av scenversionen. Den unga ensemblen är inställda på filmen och ibland är det en kamp för att få dem att glömma den men nu börjar vi landa i vår egen tolkning. Filmmusiken är jag dock väldigt bekant med!

  3. Den näst bästa Disneyklassikern enligt mig. Inledningsscenen i början tillsammans med den fina musiken är nog det bästa med hela filmen tycker jag.

Kommentera

