Rise of the Guardians (USA 2012)

movies_rise_of_the_guardians_1En grupp överjordiska karaktärer vakar över vår värld. Det är inte helt obekanta figurer; Jultomten, Tandfen, Påskharen och John Blund. När den onde Pitch försöker ta över världen med sina onda drömmar och krossa barnens tro på väktarna kallar man in förstärkning. Valet faller på Jack Frost som motvilligt åtar sig uppdraget att hjälpa väktarna och rädda världen.

Jag gillade den här filmen på direkten men det har sina förklaringar. Jag mycket förtjust i fantasy som utspelas i vår värld (är ingen expert men tror att det kallas för Urban fantasy) och stora delar av Rise of the guardians är förlagd i vår värld. Filmen påminner till vissa delar om Neil Gaiman och hans serie Sandman även influenser från Burtons Nightmare before X-mas kan hittas. Jag sväljer det här fantasykonceptet med hull och hår så den här filmen var egentligen ett öppet mål för mitt gillande redan innan förtexterna startat.

Jag blev inte besviken. Fartfyllt, underhållande och precis sådär magiskt som jag föreställt mig att det skulle vara om Jultomten och John Blund fanns på riktigt. Handlingen är kanske inte världens mest originella, den har levererats många gånger tidigare men jag gillar som sagt inramningen och anar att detta kommer bli en film som jag kommer att återvända till ett antal gånger i framtiden.

Regi: Peter Ramsey

Betyg: 8/10

6 thoughts on “Rise of the Guardians (USA 2012)

  1. Kul! Och jag tror du sätter fingret på något — karaktärerna var kanske bättre än själva handlingen. Möjligen blir det lite segt eftersom Jacks livslektion är så övertydlig, men å andra sidan är det ju en ”familjefilm”. Jag blev väl också gnetig över genusperspektivet…

    • Både Jack o genus har man sett tidigare men jag är nog så van att jag inte reagerar längre. Men visst var tandfen den minst intressanta

  2. Som du redan vet var det inte mycket jag fastnade för med filmen. Gillade vare sig karaktärerna, storyn eller sättet det hela var gjort på. Fantasy är absolut ingen favoritgenre, men i animerad film har jag inget emot det. Tvärtom så brukar det bara förfriskande att se vad de ska hitta på. Men här kunde jag inte ta till mig mycket av vad som hände.

    Så blir det ibland, man kan inte gilla allt.

    • Håller med om det sistnämnda. Jag finner t.ex Finding Nemo vara otroligt trist och har aldrig riktingt hajat vad ”alla” är så begeistrade över när det rör sig om den filmen. Ang. RoG så är det konceptet som gjorde att jag fastnade.

Kommentera

