Den syndige dvärgen (1973 Danmark)

1955818Jag har mig själv att skylla men om det inte varit för kulturarbetaren Kalle Lind & min bror Marcus hade jag nog aldrig sett den här miserabla soppan. Kalle Lind nämnde filmen i sin bok ”Människor det är synd om” och Marcus orkade med ca femton minuter innan han stängde av filmen – en handling som naturligtvis triggade mig att se filmen för om han ger upp så måste det vara något alldeles extraordinärt i filmväg.

Filmen kör inte direkt med någon falsk marknadsföring då den handlar om en dvärg som begår många synder – främst då av sexuell art. Påhejad av sin mor kidnappar han unga kvinnor och håller sina offer som sexslavar på sin vind. Kvinnorna hittar han antingen ute i samhället eller bland sina hyresgäster då han tillsammans med sin mor driver ett pensionat. Paret Peter och Mary flyttar in på det risiga pensionatet då de för närvarande inte har råd med ett bättre boende. Mary väcker dvärgens åtrå och när hennes man är ute och söker jobb infångas hon av dvärgen som placerar henne på vinden tillsammans med sina andra offer. Resten av filmen skildrar hennes vedermödor samt mannens jakt på sin försvunna fru.

Ofta så går det att finna något gott i de flesta filmer men i fallet med Den Syndige dvärgen blir det svårt. Inte bara är filmen dålig på alla sätt som tänkas kan den är även bedövande trist. En anledning kan vara att regissören valt att lägga krutet på Marys vedermödor som till allt för stor del består av det lättklädda slaget. Jag ska erkänna att här snabbspolade jag för har man sett en röv har man sett alla (eller ja kanske inte) men de är åtminstone inte speciellt underhållande. Dvärgens försupna mamma var väl kanske lite underhållande men det var nog tyvärr den enda ljusglimten.

Regi: Werner Hedman.

Betyg: 1/10

Annonser

2 tankar om “Den syndige dvärgen (1973 Danmark)

  1. ”…har man sett en röv har man sett alla”

    Hahaha! Ja, det här är en film av det skevt motbjudande slaget. För att knyta ann till kvinnlighetstemat från tidigare i veckan tänker jag mig direkt hur filmen – som du säger, ska fokusera på kvinnornas lidanden och att det är en fullvuxen (för att poängtera) man som ska rädda kvinnan.

    Hade varit kul med aningens mer kvinnligt fokus på storyn, där kvinnorna bryter sig loss och fångar in dvärgen och hans mamma för att sätta dem i klistret. Kanske kommer då mannen emellan, oförstående till hur kvinnorna kan orsaka den lilla dvärgen och hans oskyldiga mamma sånt lidande. 🙂

    • Jag tror inte ens då med dessa stora manusändringar att filmen kan räddas – vi måste fortfarande dras med alla bedrövliga skådisar 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s