Berberian sound studio (2012 Storbr)

berberian_sound_studioLjudteknikern Gilderoy har anställts av en italiensk filmstudio där han ska hjälpa till med ljudet till en skräckfilm. Gilderoy möts inte direkt av stora famnen när han anländer. De flesta från receptionisten till filmens producent är ganska otrevliga mot den försynte teknikern. Arbetet dras med problem, skådespelerskor slutar, folk grälar och det är svårt för Gilderoy att få ut sina pengar. Den stackars teknikern blir alltmer pressad och börjar fundera över ett och annat. Varför påstår man att hans flight aldrig existerat och vägrar därmed att betala ut hans reseersättning? Varför har man egentligen anställt honom till att lägga ljudet på en skräckfilm då han mest sysslat med naturprogram? Frågorna hopar sig för Gilderoy och både han och vi tittare börjar bekymra oss för hans mentala hälsa.

Det här är en av filmerna som visas på festivalen Monsters of film i eftermiddag berättar jag om en annan film från samma festival. Med mycket god vilja kan man möjligtvis stoppa in Berberian sound studio i skräckfilmsfacket. Vad den egentligen handlar om kan man fundera på. Själv har jag tänkt och vridit på både det ena och det andra men inte kommit fram till något annat än att vi får se en försynt ljudtekniker som mår allt mer dåligt pga.en ogästvänlig omgivning. Eller är det så att han uppfattar sin omgivning som otrevlig iom att han närmar sig ett psykiskt sammanbrott? Många frågor men inga svar samtidigt som det är vidöppet för tolkningar. När jag ser filmen vandrar mina tankar till Bergman och hans filmer som skildrar människor på gränsen till sammanbrott.

Filmen är snyggt filmad och skådisarna är bra speciellt Toby Jones som spelar huvudrollen. Jag lyckades även spotta Tonia Sotiropoulou som den otrevliga receptionisten. Hon var med i en yttepytte liten roll som 007s sängkamrat i Skyfall. Trots bra skådisar, otrevlig stämning och en överlag snygg och stämningsfylld film greppar Berberian sound studio aldrig riktigt tag i mig. Det kan bero på att jag väntade mig något annat än en psykologisk drama thriller. Jag hade fått för mig att det var något helt annat. Vad vet jag inte men absolut inte vad jag fick se. Vad Fiffi tycker om filmen kan ni se här.

Regi: Peter Strickland

Betyg: 4/10

2 thoughts on “Berberian sound studio (2012 Storbr)

  1. Det är en mysko film det här. Ser man den i tron att det är en skräckfilm så blir man besviken. Jag trodde precis som du att filmen skulle vara nåt heeeelt annat än den är men jag tyckte den spottade upp sig ändå på nåt vis. Skön stämning, även om det inte händer så mycket 😉

    • Jag gillar allt du nämner men den misslyckades med att fånga mig. Jones var mkt bra. Inget fel på mysko filmer men som allt annat passar de ibland och ibland inte. Här blev det resultatet sisådär.

Kommentera

