5 Senses of Fear (2013 USA)

5-senses-of-fear-poster-chillerDen här antologifilmen består av fem berättelser som tar avstamp från våra sinnen. En av berättelserna handlar om en parfym med extraordinära egenskaper en annan handlar om en blind kille som vandrar in i fel hus. Var och en av historierna har namn efter våra sinnen.

Det är ett aber med filmer av det här slaget. Ofta blir det samlade intrycket något utslätat då berättelserna sällan håller en jämn kvalité. De dåliga filmerna förtar de bra filmerna och den sammantagna känslan av filmen blir vanligtvis till eller ifrån.

Trots denna invändning gillar jag genren. Jag får ofta intrycket att filmmakarna vågar chansa lite mer och man tar ut svängarna lite extra. Kanske för att man inte lägger alla äggen i korg och känner att man har råd/möjligheten att misslyckas då slutresultatet oftast blir ok. Jag gillar även möjligheten att kastas mellan vitt skilda intryck och stämningar under en filmtittning.

I fallet med 5 senses of fear  är det tyvärr bara en film som håller måttet. Den fjärde historien Taste handlar om en märklig arbetsintervju med dödlig utgång. Berättelsen tog ut svängarna rejält och blev roande i all sin märklighet. De övriga berättelserna var inte mycket att hurra för och var ganska fantasilösa. Produktion och skådisar är helt ok men mitt samlande intryck av filmen är att den var lite småtrist. Om man är sugen på en bra antologiskräckis rekommenderar jag istället V/H/S 2 samt 4bia som är både rysligare och roligare.

Regi:  Eric England m.fl

Betyg: 3/10

filmspanarna-bred

Övriga filmspanare tyckte såhär:

Har du inte sett den?

Jojjenito

Fiffis filmtajm

Rörliga bilder och tryckta ord

10 thoughts on “5 Senses of Fear (2013 USA)

  1. Jag gillar också episodfilmer, jag tycker oftast dom är både intressanta och ”lätt-tittade” (jämför med musikens easy listening ;)) och som du skriver, även om inte alla delar är bra /lika bra så spelar det inte så stor roll.
    Fast jag tyckte bättre om den här än du, i alla fall det jag såg. Måste försöka se hela nån dag 😉

  2. Har inte så stor erfarenhet av antologifilmer, så jag hade inte så mycket att jämföra med. Jaha, så du tillhörde också Taste-falangen alltså. Den var väl småkul, men jag tror att jag retade mig på att den kändes mållös. Jag skulle nog inte kalla filmen i sin helhet för småtrist, men det finns klart förbättringspotential.

  3. Jag var inte med på filmvisningen tillsammans med filmspanarna i lördags men det känns som att just denna film var ett bra val att missa om man ändå måste missa någon… 🙂

    • Är lite osäker men tror det är tvåan. Filmen är undantaget i ökenfilms genren – det går att göra bra ökenfilmer men det är långt mellan dynernas toppar.

  4. Håller med om bristerna och fördelarna med antologifilmer. Det känns som det aldrig kan blir riktigt bra. Men som du säger så känns det mer som ett experiment där regissörerna får chansen att ta ut svängarna.

    Min favorit var nog ettan Smell med fyran Taste på andraplats.

Kommentera

