Filmspanarna: BOATS – Rush (2013 USA)

rush_ver4_xlgMånadens tema hos filmspanarna ligger helt rätt i tiden. BOATS (Based On A True Story) filmer står som spön i backen. The Butler, Monica Z, The Frozen ground, The Conjuring och Lovelace och då har jag säkerligen glömt bort en hel del som visas på bio. Varför intresset för denna typ av film ökat markant vet jag inte. Kanske är det ett försök att locka en annan publik till biograferna som känner sig mer bekväma med en film som baseras på verkliga händelser än fantasy och andra påhittade historier. En annan förklaring kan vara idetorka bland manusförfattare eller en rädsla att satsa på nya oprövade idéer. Personligen är jag relativt förtjust i BOATS-filmer bara jag inte känner till för mycket om personen det berättas om. Blir det för mycket fel (vilket det oftast blir då ett helt liv ska klämmas in på två timmar) blir jag bara irriterad. Samtidigt kan det bli lite underhållande då regissöreren vågar ta ut svängarna lite mer t.ex Stone i Nixon å andra sidan kan det bli lite trist och fjantigt om regissören förbättrar verkligheten för mycket för att hamra in sitt budskap, t.ex JFK. Det blir en balansgång mellan sanning och fiction.

Dagen film är regisserad av Ron Howard en regissör som oftast gör bra men aldrig storslagna filmer. Det är lite McDonalds deluxe över Howard. Men vet vad man får, det är alltid välgjort å andra sidan sällan överraskande. Han har en mall som funkar och den kör han på. Rush handlar om Formel 1 cirkusen under mitten av 70-talet och rivaliteten mellan förarna Hunt från Storbritannien och Lauda från Österrike. De har samma vinnarskalle men kör av olika anledningar. Hunt är en playboy som avverkar kvinnor på löpande band, festar tar livet med en klackspark och kör på känsla. Lauda är i det närmaste en asket, åtminstone i jämförelse med Hunt. Han kör på skicklighet och säkerhet och har inte direkt en vinnande personlighet. Huvudelen av filmen utspelar sig året 1976 då kampen mellan de förarna var som mest intensiv.

Jag har inte en susning om motorsport men att det går ut på att man kör runt runt på en bana samt att förarna omges av massa lättklädda kvinnor i bikini som de kan spruta skumpa på (undrar hur annonsen för det jobbet ser ut ?) när de vunnit loppet är ungefär min uppfattning av sporten. Howard lyckas dock med konststycket att skapa en ganska intressant film om en ointressant sport. Förtjänsten är till största delen Chris Hemsworth och Daniel Brühl som spelar de två förarna. De båda är bra skådisar som lyckas väl med att väcka min nyfikenhet på den verkliga historien. Direkt efter filmen satte jag mig att googla de två för att släcka törsten efter kunskap om ett par personer jag knappt hade hört talas om. Rush är en välgjord och lättsam film som slinker ned i biomörkret utan några större problem.

Regi: Ron Howard

Betyg: 7/10

Vad andra filmspanare skriver om finner ni här.

filmspanarna-bred

Fripp

FLMR

Except fear

Har du inte sett den?

Jojjenito

Mode + film

Rörliga bilder och tryckta ord

Fiffi

12 tankar på “Filmspanarna: BOATS – Rush (2013 USA)

  1. Jo, om du ville läsa mer om Hunt och Lauda antar jag att filmen lyckades väl för dig. Själv fann jag den snygg men boring. Jag hade gärna sett mer om taktiken i racen och mindre om deras kvinnoaffärer. Jag var underväldigad och uttråkad. Betyg 2/5.

    • Vad jag förstått så är du åtminstone någolunda intresserad av racing och då har jag full förståelse att man känner sig lite snuvad på konfekten.
      Tyckte inte det var så mkt kvinnoaffärer – än en gång fick jag konstatera att man underutnyttjat Oliva Wilde.

  2. Nämen oj! Ännu en icke-sågning av Rush, den andra idag (kolla in Movies-Noir).
    Förvånande högt betyg tycker jag men jag är glad för din skull, filmen är för mig lika intressant och djup som en pöl med smutsigt regnvatten. 😉

    • Har förstått att denna inte var speciellt populär bland filmspanarna. Men combon sportfilm/BOATS är svårslagen. Storslagen film med djup? Oh nej men underhållande för stunden absolut.

  3. Aha, jag såg denna för några dagar sen och skrev också om den idag 🙂 Så här tyckte jag – positiv var jag.

    Innan Senna var det Lauda som gällde, så visst ville man se detta. Svårt att göra en bra racingfilm, men denna gjorde det bra. Sen är det klart att det inte faller alla i smaken, men så är det.

    • Har hört om Senna dokumentären och tom tittat lite på den men då jag egentligen är helt ointresserad av racing passade detta mig bättre.

      • Har inget emot racing, men speciellt Senna är så mycket mer än racing. Har inte hört någon tala illa om den (fast jag har iofs inte grävt ner mig i så många texter utanför vår vanliga krets, haha).

  4. MacDonalds DeLuxe — exakt!!! Jag kan definitivt hålla med om lättsam och välgjord, men enbart det ger inte så högt betyg i min bok. Eller också var jag bara ovanligt tjurig klockan elva på kvällen 😉

  5. Är detta en vattendelarfilm?
    Jag gillar inte Formel 1 så jäkla mycket, men Ron Howard desto mer!
    Blir nog att kika på den.
    Lovande att du friar här….vi brukar ju följas åt då och då på filmstigen… 😉

    • Det är ganska ofta vi följs åt. kanske passade filmen mig bra då jag INTE är intresserad av racing. Gillar du Howard lär du känna igen dig.

Lämna en kommentar