The Way way back (2013 USA)

MV5BNTU5ODk5NDg0Nl5BMl5BanBnXkFtZTcwNzQwMjI1OQ@@__V1__SX640_SY948_Det är inte alltid livet leker. Duncan tvingas följa med sin mamma och hennes nya pojkvän till dennes sommarstuga under lovet. Helst skulle Duncan vilja vara hos sin pappa i Los Angeles men han har ”inte tid” med sin son för ögonblicket. Mammans nya pojkvän är ingen sympatisk person b.la så  graderar han Duncan som individ och ger honom en trea i betyg på en tiogradig skala. Mamman har bara ögon för sin nya pojkvän och grannfrun vill att Duncan ska passa hennes son  m.a.o. lovet verkar bli allt annat än trevligt. Duncan tar sin tillflykt till en närliggande vattenpark där han får jobb och lyckas ”hitta sig själv”.

Än en i raden av s.k ”coming of age” filmer, en genre som jag utan att ha tänkt på det närmare är förtjust i. Jag diskuterade med min bror varför jag fastnar så lätt för denna genre. Marcus hade en teori som lät trovärdig. Han hävdade att dessa filmer alltid har ett visst mått av igenkänningsfaktor då vi alla har vuxit upp och därmed kan reflektera filmens handling och karaktärer med våra egna erfarenheter. Kan synas självklart men jag hade inte tänkt på ”coming of age” genren ur det perspektivet.

Turligt nog har jag sluppit Duncans erfarenhet att tillbringa sommaren på en plats som beskrivs i filmen som ett spring break för vuxna. Det måste vara helvetet på jorden för en unge att tillbringa dagarna med halvfulla vuxna som bara är pinsamma. The Way way back är en bitvis sorlig film men den innehåller tillräckligt med hopp och värme för att ändå ge mig en skön känsla. Ensemblen är bra med Toni Collette som mamman, Steve Carell i en lite ovanlig roll som den osympatiske pojkvännen. Att favoriten Sam Rockwell är med på ett hörn gör inte filmen sämre. Lägg sedan till bra filmmusik och ett ”O Captain, my Captain” slut i miniformat så blir The Way way back en högst rekommendabel film.

Regi: Nat Faxon,  Jim Rash

Betyg: 7/10

4 thoughts on “The Way way back (2013 USA)

  1. Finfin film det här. 🙂
    Han som spelar Duncan hade jag inte sett förut (innan jag såg denna film) men nu har jag hängt med honom i tiiiiiimmar efter att ha sett två säsonger av The Killing på tio dagar. Han är bra där med 🙂

Kommentera

