Fredagsfemman

Likt förra året får jag göra ett försök på en fredagsfemma och den här gången är det utklädningstips till Halloweenfesten som gäller. Jag ger lite tips om hur man kan ordna sin dräkt. Hyrda maskeradkostymer räknas inte, egenproducerat ska det vara! Vill påpeka att man följer tipsen på egen risk, jag tvår mina händer.

Mummified Remains of Ramses II5. Mumie: Här kan man välja en av två vägar: Avlindad eller pålindad. För att få den där krispiga och bruna huden som mumierna har behövs det minst 24 timmar i sträck på ett valfritt solarium sedan torde huden ha den eftersträvanda ökenlooken. En hälsosammare metod är att välja alternativet inlindad. Egentligen ska det vara lindor av finaste linne men det går nog lika bra med apotekets elastiska binda. Om det bjuds mat på festen kan elasticiteten ha sina fördelar.

nosferatu_1273543594. Vampyr: En klassiker på festen, risken att man är ensam om sin kreation är dock obefintlig. Om man nu vill sticka ut kan man i stället för att välja True bloods hunkvampyrer eller Draculas elegans vända blicken till Nosferatu och satsa på att efterlikna Greve Orlok. Raka skallen, pudra ansiktet, köp flera pack lösnaglar, damma av farfars millitärrock och kör in ett par valrossbetar i käften. Klart! Chansen för ragg på festen minskar markant men man är åtminstone unik bland alla fjantar i backslick med buttrikständer och morsans gardin till cape.

varulv3. Varulv: Den här utklädnaden kan bli både svår och plågsam. Man startar med att besöka ett par frisersalonger och be om överblivet hår. Steg två i varulvsprocessen är att linda in de delar av sin lekamen man tänker exponera på festen med dubbelhäftande tejp. Efter att detta är gjort är det bara att lägga ut allt hår på golvet och likt en Jackson Pollock modell rulla runt tills exponerade kroppsdelar är täckta av hår. Nackdelen är att förklädnaden ska av nästa dag men ett lång bad kan förenkla den processen om man nu äger ett badkar.

wzombie_shot6l2. Zombie. Den här figuren har blivit allt mer populär under senare år. Är man duktig på att sminkning eller har någon i bekantskapskretsen med flinka fingrar går det som en dans men frågar ni mig tycker jag att det är lite fusk. Jag förordar Jason Bateman metoden. Nu är det inte så att jag råder maskeradsugna människor att gå ut och döda folk för att få material till kvällens kostym det räcker med en tripp till närmaste mataffär. Ett kilo fläskkotletter samt ett par paket bacon torde göra susen. Riv fläskkotletterna och knaperstek baconet. Blanda kött och lim i en stor skål. Kör ned ansikte och händer i röran. Zombien är klar.

JimmieAkesson_Leif-R-Jansso1. Jimmie Åkeson: Rysligare än så här blir det nog inte. Maskeringen är lätt. Ett besök hos frisören för att få den rätta looken på håret. Kör en ansiktsvaxning för att avlägsna alla spår av eventuell behåring. Låna en kostym, lägg dig till med blekingedialekt ( r:en ska komma långt bak i munhålan) och köp ett par läsglasögon. Svårast är nog att få till hakröven men där kan kanske den tidigare nämnda vännen med flinka fingrar hjälpa till. Voilà – klart! En maskering av det här slaget har en viss kunglig koppling så du är i gott sällskap. Risken är dock stor att man inte blir insläppt om det är en respektabel fest man går på. En del kostymer är helt enkelt för ruskiga.

Vad Fiffi kommit på till Halloweenfesten kan ni se här. Ikväll 20:00 kommer dagens film.

11 thoughts on “Fredagsfemman

  1. Hahahaha! Klockren fredagsfemma! Otroligt kreativt!
    ”Man startar med att besöka ett par frisersalonger och be om överblivet hår” 🙂 🙂 🙂

    • Jag ska inte på ngn fest ikväll men hade jag varit tvungen att välja hade det nog blivit mumien modell inlindad åtminstone nr 2 o 3 är lite väl kladdiga 😉

  2. Jag ska vara den med flinka fingrar i år som ska hjälpa mina två lakejer inför kvällen maskerad, som vill vara zombies. Min inställning till halloweenmaskerad är att man SKA klä ut sig till något skräckrelaterat och det är bra att du går på den linjen också. Vanlig maskerad kan man ju liksom ha alla andra dagar om året.

    Trots det är jag totalt ologisk och tänker inte klä ut mig efter min princip. Jag tänker vara en dryg hipster med mustasch, glasögon, pipa, mössa och ironiska atteraljer. Fast vänta – det är väl ändå skräckrelaterat? 🙂

Kommentera

