I spit on your grave 2 (2013 USA)

45379311Gratis är gott brukar det heta men i det här fallet stämmer det inte. Katie har flyttat till New York och hoppas på en chans att bli fotonodell. Det Katie behöver är en ny portfolie att visa upp, något hon inte har råd att skaffa sig. När erbjudandet om en gratis fotosession dyker upp verkar det nästan vara för bra för att vara sant och naturligtvis är det så. Detta till synes oskyldaga agerande från Katie sida leder henne in i en mardröm som rör våldtäkt, misshandel och tortyr samt som en liten bonus en ofrivillig utlandsvistelse. Vi som sett tidigare filmer i genren rape & revenge vet vad som väntar förövarna när de gjort sitt och det är Katies tur att ge sig in i leken.

Ja vad ska man säga? Något fredagsmys kan man nog inte kombinera den här filmen med. Jag skäms att erkänna det men jag är som bekant förtjust (just detta ordet smakar lite fel i munnen när vi talar om den här filmen) i hämndfilmer. I spit on your grave 2  har helt ok skådisar och effekter. Även om jag är relativt säker på hur händelseloppet ska förlöpa blir filmen trots allt spännande. Det kan bero på att Jemma Dallender som spelar Katie har ungefär samma kroppsbyggnad som en sparv, något som gör henne till synes än hjälplösare. Jag förundras dock en aning över alla de fysiska aktiviter hon sysslar med i filmen. Jag hade i alla fall inte orkat släpat en bulgar som är stor som en mindre val genom några katakomber men Katie gör det lekande lätt. Kanske inte något att hänga upp sig på i filmer av detta slag men jag funderade ändå lite hur hon gått tillväga.

tm1x

Att kalla I spit on your grave 2 för en bra film är kanske att ta i men den engagerade mig för stunden och det är det verkligen inte alla filmer som gör. Jag bör dock varna för att den hör till det våldsammare jag sett och speciellt under filmens första halva får jag inttala mig ett flertal gånger att det trots allt bara är en film jag tittar på.

Vad Fiffi tycker om filmen kan ni läsa här.

Regi: Steven R. Monroe

Betyg: 5/10

2 thoughts on “I spit on your grave 2 (2013 USA)

    • Hå hå ja ja – trots att jag läser igenom mina inlägg minst tre ggr och har wordpress rättstvningsprogram sker detta gång på gång. Nu undrar jag bara vad en fotonodell är för något iom att det gick igenom 😉

Kommentera

