Gravity (USA 2013)

gravity-movie-posterBåde Henke, Fiffi och Jojjenito gav Gravity betyget 5, Sofia delade ut en fyra m.a.o. hade filmen ett och annat att leva upp till när jag häromkvällen sjönk ned i biograffåtöljen och lät 3D-glasögonen vila på näsan.

En rymdfärja är på ett rutinuppdrag där man ska uppgradera Hubbleteleskopet. Astronauten Matt Kowalski gör sin sista resa och Ryan Stone gör sin första. Ryan hyperventilerar i sin rymddräkt medan Matt lättjefullt åker runt rymdfärjan med hjälp av sin jet pack och drar roliga historier. En olycka sker och de två astronauterna blir strandsatta i rymden, syret i dräkterna minskar och de har ingen kontakt med rymdcentralen i Houston.

Om Gravity finns det ett och annat att säga vi börjar med Sandra Bullock som spelar astronauten Ryan. Hon hör verkligen inte till mina favoritskådespelerskor men i Gravity sköter hon sig ypperligt. Det kanske är som så att jag inte gillar skådespelerskan när hon gör mindre seriösa roller t.ex Speed och Miss Secret agent.  Den andre skådisen är George Clooney en stabil skådespelare som jag gillar allt mer och mer. Det är lite Cary Grant över honom. Då Gravity i stort sett bara har två skådisar är det viktigt att samspelet funkar och visst gör det.

Filmen visades i 3D något som om det görs bra kan höja en film (Avatar, Judge Dredd) men vanligtvis är det ett irritationselement då 3D-effekten ofta använts utan eftertanke utan bara som ett svepskäl till att få ta ut ett högre biljettpris. Gravity ska ses i 3D och inget annat. Jag sitter och duckar undan flygande rymdskrot i stolen, fascineras över tårar som svävar i salongen och eld som flyter i luften. WOW! Filmen blir än bättre av att effekterna är så pass välgjorda så att det känns som att regissören Alfonso Cuarón har haft rymden som inspelningsplats.

Gravity har en föredömlig speltid på nittio minuter, filmen blir aldrig trist och dippar aldrig. På sina ställen är filmen gastkramande spännande. Jag kommer på mig själv att sitt och mumla ”skynda skynda” eller ”se upp”, även det där ”ouiii” ljudet lämnar mina läppar ett par gånger. Tur att Steven Price musik är så bombastisk att jag inte stör den övriga publiken. Jag har svårt att tro att någon kommer finna Gravity vara en dålig film och de flesta som ser filmen kommer troligen vara åtminstone ganska nöjda när eftertexterna rullar. Att mitt betyg inte blir högre beror nog på en och annan detalj som jag inte spoilar här samt att även om filmen var mycket spännande så kommer jag nog ha glömt den halvt om halvt om ett halvår. Berättelsen gick inte riktigt in i hjärtat men det är å andra sidan gjort av sten.

Regi: Alfonso Cuarón

Betyg: 8/10

6 thoughts on “Gravity (USA 2013)

  1. Jag tror inte för en sekund att ditt hjärta är gjort av sten, fasiken, du ropade ju OIIIIII, det hade du inte gjort om du inte brydde dig alls 😉

  2. Kanske du och jag lider av samma åkomma, låter som vi hade rätt lika filmupplevelse? Spännande, men inte riktigt in i hela hjärtat. Hur upplevde du slutscenerna?

    De som inte gillat filmen verkar bla ha varit de som inte kan ta premissen som helvetesutveckling bygger på (ryssar som skjuter sönder sin egen satellit) och de som tyckte att den blev allt för övertydlig i sina symboliska budskap kring exempelvis religion.

    • Slutscenen var lite för mycket för mig smak i ärlighetens namn. En del övertydliga scener som rörde religion eller hur man nu ska tolka det var också på gränsen – inte så det störde men det gjorde att betyget blev som det blev……..
      Däremot köpte jag katastrofscenariot – det är mycket skrot i omloppsbana kring jorden.

      • De religiösa implikationerna störde mig inte ens hälften så mycket som de sista bombastiska minutrarna, där blev det verkligen för mycket. Fick du också Contact-vibbar när Sandra är på väg in i atmosfären?

      • Syftar du på Carl Sagan historien med Jodie Foster? Var länge sedan jag såg den filmen så jag gjorde nog inga kopplingar där. Grodperspektivet på SB fick mig dock att skrocka lite.

Kommentera

