Prisoners (2013 USA)

tumblr_mrnmk2PQFq1r8q1s0o1_500Två grannfamiljer träffas på Thanksgiving, man äter, dricker och har trevligt i allmänhet. De två yngsta flickorna går ut för att leka och det tar en stund innan man upptäcker att flickorna är borta. Man ringer polisen och utredningsledaren Loki (Gyllenhaal) griper snabbt en misstänkt, Alex (Paul Dano). Den misstänkte är svagbegåvad och det är svårt att få något vettigt ur honom under förhören. Bevisen mot Alex är skrala och han släpps. Pappan (Hugh Jackman) till en av de saknade barnen bryter ihop och startar sin egna utredning då han anser att polisen inte kommer någonvart i fallet.

Det här var inte någon munter historia. Det är ett Amerika i både inre och yttre förfall som skildras. Vädret är grått, människorna är gråa och husen är slitna även om det bland medelklassen som historien skildras och inte bland samhällets mindre bemedlade. Trots att det är en dyster film som är lång (ca 2,5 timmar) blir den aldrig tråkig. Historien engagerar och karaktärerna är för en gångs skull människor och inte schabloner. Vem som är den skyldige till brottet avslöjas inte förens under den sista halvtimmen så det spänningsmomentet hjälper till att hålla mitt intresse uppe.

Filmens främsta styrka är dels miljöerna och trion Jackman, Gyllenhaal och Dano. Jackmans skildring av en maktlös machoman som inte kan skydda sin familj mot omvärlden och de handlingar han begår pga denna vanmakt torde vara hans bästa rollprestation till dags datum. Men jag ska erkänna att jag satt och tänkte på Wolverine när Jackman ser som mest förbannad ut, en karaktär skådespelaren aldrig kan undkomma. Gyllenhaals polis Loki är intressant då han är en lågmäld typ som man aldrig riktigt kommer in på livet. Det är han som binder ihop historiens alla trådar men jag kunde önskat lite mer kött och blod i karaktären. Slutligen har vi Paul Dano som har ett ”jag vill slå han på käften ansikte” men trots denna instinktiva känsla lider jag med karaktärens öde och Dano är en bra skådis.

Prisoners har många förtjänster och ett tag är filmen uppe och nosar på högsta betyg men när filmen mot slutet går från kriminaldarama till kriminalthriller förlorar den en aning i sin skärpa och tappar en hel del. Trots det allvarliga temat blir Prisoners mot slutet en thriller i mängden men bilkörningsscenen i finalen är mästerligt regisserad.

Regi: Denis Villeneuve

Betyg: 7/10

9 thoughts on “Prisoners (2013 USA)

  1. Jag var och såg denna innan filmfestivalen, men texten har fått vänta på sig. Den kommer i början av nästa vecka, förmodligen måndag. Hade en hel del att skriva om den och det är en film som sätter sina spår. Annars är jag överens om det mesta. Den är lång, men blir aldrig tråkig. Det händer hela tiden något och har flera lager som den bjuder på. Mer i min text alltså, men betyget blev en svag fyra. Känner dock att det snarare kommer höjas än sänkas vid omtitt.

  2. Den här ska jag definitivt se, får dock lov att vänta på dvd-releasen då dom inte visar den i min lilla stad.
    Tänkte också säga att paketet kom fram! Man tackar 🙂 Film, chips och mjukisar är aldrig fel, däremot får sambon ta mjukisarna då dom var typ 15 storlekar för stora för en tjej på 50 kg 😉 Men då blev han nöjd också så det var perfekt! 🙂

  3. Verkar ha blivit en liten hype kring den här det senaste. Den verksr också intressant, men skräms en aning av att du skriver att det blir en thriller i mängden. Såna får jag lätt nog av. Men bilkörning säger du, ja, jag får nog ta och se den ändå.

  4. Ping: Big bad wolves (2013 Israel) | FILMITCH

Kommentera

