Van Helsing (2004 USA)

VanHelsingJag vet att jag kommit till åren då helgens största begivelse är att tillsammans med min fru är titta på Go’kväll på fredagskvällen. För er som är obekanta inför detta program så är det kort och gott ett s.k caféprogram, man har lite gäster, talar om film och böcker och någon artist spelar musik. Ett fast inslag i Go’kväll är att kvällens gäst har en imaginär middagsbjudning med fyra gäster (med imaginär menar jag att man sitter vid ett dukat bord som vare sig har mat eller gäster) som man är intresserad av. Programledaren frågar varför gästen valt just de här middagsgästerna och så småpratar man lite om detta ämne. I fredags fick vi tittare ana att artisten Tomas Andersson Wij troligen är ohälsosamt intresserad av Bob Dylan och ja det är så trist som det låter men jag har å andra sidan aldrig aspirerat på att vara någon lustigkurre.

Nu kanske någon undrar varför jag gafflar om ett caféprogram när dagens film handlar om kvinnor i korsett, Hugh Jackman i löshår, kvinnor med brösten upptryckta under hakan, varulvar, vampyrer, folk som vrålar fram sina repliker, kassa dataanimeringar och ”skådespelare” som talar med konstlad brytning?

Om jag hade fått välja gäster till denna lätt surrealistiska middagsbjudning hade en av de fyra varit regissören och även (det här är viktigt!) manusförfattaren till dagens film. Hans namn är Stephen Sommers och jag hade haft en endaste fråga till honom:

”Hur i helvete tänkte du?”

Om däremot Go’kväll hade haft samma gäster, innehåll och utförande som Van Helsing hade det blivit succé på stående fot.

Regi: Stephen Sommers

Betyg: 1/10

P.s Jag har tidigare sett filmen på bio och hade för mig att den var bra. Än ett tecken på att det börjar gå utför då minnet spelar så elaka spratt.

10 thoughts on “Van Helsing (2004 USA)

    • Jag kan möjligtvis sträcka mig till att ge filmen en tvåa men å andra sidan är den gjord av kompetenta personer som borde kunnat pressa fram något som var bättre.

  1. Men hjälp vad är det jag hör!
    Ska jag behöva stå här själv och skandera att det här är en riktigt lattjolajbansrulle med en störtskön Hugh Jackman!??! 😉

Kommentera

