You’re next (2011 USA)

yourenext-comicconposter-fullUndrens tid är inte förbi! När jag sa att jag skulle se den här filmen på bio sa min fru som avskyr skräckfilm att hon ville hänga med (om vi åt ute innan filmen). Fem minuter in i den här thrillerrysaren ångrade jag lite att jag låtit henne följa med då hon formligen lyfte ur stolen bara ett kylskåp öppnades på vita duken men det hela avlöpte väl trots allt. Tyvärr lär det dröja innan jag får med henne på en skräckfilm igen för hon var måttligt förtjust i filmen.

Fyra syskon med sina respektive ska fira föräldrarnas bröllopsdag i ett stort hus på landet. Det är inte en familj där man är speciellt förtjust i varandra. Sällskapet har knappt hunnit sätta sig till bords innan det är full fart på gräl, förolämpningar och allehanda tjafs. Dessa trivialiter får ett snabbt slut då man inser att huset belägrats av ett okänt antal maskerade personer som bara verkar ha ett mål: Att utplåna familjen. Det förövarna inte vet är att en av middagsgästerna besitter vissa färdigheter som kan ändra på situationen.

Den här filmen har av någon dunkel anledning fått vänta länge på distribution. Den var klar för ett par år sedan och har bara visats på några filmfestivaler och med tanke på vilka filmer som når vita duken blir man lite förundrad att en film som You’re Next hamnar i malpåse. Nu är detta en film som är gjord med minimal budget och har inga stora namn i rollerna men den klarar sig väl i konkurrensen. You’re Next är om än ingen höjdarrulle åtminstone underhållande för stunden. Det är fart och fläkt och på sina ställen lite småroligt. Filmens första halva är ryslig och spännande men berättelsen ändrar karaktär under speltidens gång och utvecklas från rysare till thriller till action till svart komedi. Oftast kan det bli ett splittrat intryck när man gör sådana här genreblandningar och jag hade nog gillat filmen bättre om den kört på i invanda spår för regissören verkar haft kompetensen att göra detta till en riktigt bra rysare, nu tappar historien mycket av sin spänning under andra halvan men tråkig blir den aldrig. Sevärd om man är på humör men ingen minnesvärd historia. Största sensationen var nog att jag fick med min fru på  en film av detta slag.

Regi: Adam Wingard

Betyg: 6/10

4 thoughts on “You’re next (2011 USA)

    • Vet inte hur ”officiell” affischen är men den speglar den känsla jag fick av filmen bättre än de som man vanligtvis ser. Lite ironisk, lite klurig.

  1. Jättesnygg affisch!
    Jag hade hoppats få se denna som surprisefilm på Horror night på filmfestivalen men det blev ju Carrie. Men efter att ha läst din recension kanske det var same same but different? 🙂

    • Carrie kommer nästa vecka men efter vad jag hört och läst hos dig verkar de gå på ett ut. En bra dvd film som inte nödvändigtvis behöver ses på bio men bra initiativ av sf att ta upp en lite ”mindre” film på bio.

Kommentera

