Filmspanarna – Tema: Mardrömmar

Lätt som en plätt tänkte jag när jag hörde vad månadens tema skulle bli men ju mer jag funderade desto svårare blev det. Helt tom på idéer bestämde jag mig för en nödlösning: En lista. Det är inte mina favorit mardrömmar på film jag listar utan istället får det bli ett antal filmer som jag drar mig för att se om av olika skäl. Det blir helt enkelt filmer som gett mig sådant fysiskt och/eller psykiskt obehag att jag tänker mig för både en och två gånger innan jag ser om dem. En av filmerna på listan har jag aldrig lyckats se klart trots två seriösa försök att se den.

imagesCA81AEAP

Irreversible: Filmen startar med en grisig dödsmisshandel men det är ”a walk in the park” i jämförelse över vad som komma skall. Hela filmen andas hopplöshet och ångest och jag blir både illamående och sorgsen över filmen. En mycket bra film som jag verkligen inte rekommenderar. Min fru fann den så vidrig att hon blev förbannad på mig för att jag såg den.

imagesCAS8UNL5

Inside: Det finns skräckfilmer och så finns det Inside. Den är inte mysrysligt spännande som t.ex The Conjuring, Inside är bara obehaglig, kladdig och för spännande. Jag ville bara att filmen skulle ta slut – men den är ruggigt bra med betoning på ruggigt.

ku-xlarge

Requiem for a Dream: När filmen var slut låg jag kvar i soffan tio minuter och bara stirrade tomt framför mig. Fy fan var det första jag sa. Ett nattsvart drama utan något som helst hopp.

imagesCAP8QV82

Iron eagle: Jag minns att jag fick en sprängande huvudvärk när jag såg den här filmen för första och enda gången. Har svårt att tänka mig en mer korkad film. Var och varannan replik är en grandios uppvisning i ren och skär idioti.

imagesCAHNTLGV

The Reef: Sommar? Ja tack! Sjö och hav? Nej tack! Jag har ett mardrömsscenario, nämligen att jag hamnar långt ute i öppet vatten guppandes mitt i det stora blå och bara väntar på att få se en fena eller två.  I den här filmen händer just detta. Jag satt och hyperventilerade i nittio minuter. Något jag inte gör om i första taget – jag blir så yr.

imagesCA5E4ZNT

The Color Purple: Spielberg var vrålkåt på att få en Oscar för bästa film. Då han saknar kompetens att berätta en dramafilm som är känslosam vräkte han på med hela arsenalen. Gråtande människor, glada människor och en känslosamhet som stod mig upp i halsen. I dag är jag visare och dissar Spielberg automatiskt så fort han suktar efter en Oscar.

imagesCAA31R8C

Poughkeepsie tapes: Filmer om seriemördare brukar numera vara vardagsmat men den här filmen är osedvanligt otrevlig. Det är inte speciellt blodig men historien kryper innanför skinnet på mig. Efter jag såg den satt berättelsen kvar i flera dagar men på ett dåligt vis inget jag rekommenderar.

imagesCABD5558

Eden lake: Oftast får man någon form av payoff i slutet av en skräckis, den uteblir i Eden lake. Filmen är bra men det blev bara en titt då jag mådde alltför dåligt när eftertexterna rullade.

imagesCAAOA4EI

The Goonies: Två försök har jag gett den här hemska filmen. Som längst stod jag ut i ca: 40 minuter. Något tredje försök lär det aldrig bli. När jag såg filmen sist kände jag att jag ville slå barnen i filmen – ingen trevlig känsla bättre då att stänga av.

Vilka andra mardrömmar de övriga filmspanarna har kan ni se nedan genom att klicka på länkarna.

filmspanarna-bred

Filmparadiset:

Except Fear:

Flmr:

The Velvet Café:

Fripps filmrevyer:

Rörliga bilder och tryckta ord:

Fiffis filmtajm:

11 thoughts on “Filmspanarna – Tema: Mardrömmar

  1. Ping: The one good usage of dream sequences in movies | The Velvet Café

  2. Eden Lake, denna jävla jävla film!! Jag har sällan varit med om en film som gör mig så frustrerad som den. Den är så otroligt bra, så vidrig, hemsk, spännande, allt MEN jag kommer ALDRIG se om den. Det är urtypen av en film som gör mig mer rädd för verkligheten än för det jag faktiskt ser på filmen.

    Och Purpurfärgen…hahaha. Jag har inte sett den sen den kom. Kommer nog inte göra det heller 😉

  3. Hahaha. Underbar lista. The goonies! Min motsvarighet är Pixar’s Cars. Kan man slå animerade bilar?

    Eden Lake. Jag fastnade framför den när den visades på tv och fy fasen vilken mörk film. Man blev ju helt nedstämd på riktigt. Inget hopp för mänskligheten?

    Du har alltså gjort en ”one timers”-lista, dvs lista på filmer man bara vill se en gång. Requiem for a dream brukar ALLTID vara med på dessa listor. Jag har inte sett den, men skulle vilja då det är den enda från Aronofsky jag inte sett.

    Värsta skräckfilmen på din lista måste vara filmer från en oscarskåt Spielberg! Mitt i prick! Jag har inte sett Purpurfärgen och lär inte göra det heller.

    • Cars har jag undvikit den och Brave är enda Pixarfilmerna jag skippat.
      Ja du Eden lake gör en ledsen och skrämd ytterst otrevlig film.
      RfD rekommenderas skarpt men inte som fredagsmysfilm.
      S.S och hans dramatiska filmer är ett kapitel för sig jag kastade in handuken för gott när jag lämnade Schindlers list innan slutet.

  4. Åhh, nu blev jag ju bara ännu mer sugen på att se om Purpurfärgen 😀 Såg den när den gick på bio och jag kan inte minnas den som såååå dålig.

    Eden Lake är jag inte heller det minsta sugen på att se om, men det beror mer på att jag tyckte den var ”helt ok”, varken mer eller mindre. Jag tycks vara rätt ensam i den uppfattningen.

    Har faktiskt tagit mig igenom både Iron Eagle och Goonies, men med skillnaden att medan jag också ville slå barnen vred jag mig av skratt åt Iron Eagle — underbar film, ju!

    • Minns egentligen inte filmen så mycket bara de sura uppstötningarna 😉
      Jo Eden lake vet jag att du inte är så förtjust i.
      Kanske skulle jag möjligtvis kunna skratta år I.E idag men jag vet inte om jag vill ta risken att få migrän…..

  5. Skön nödlösning tillika Henkes första lösning. 😉

    Jag har förstått att det ungen längst till vänster i din bild som man vill slå mest i The Goonies. Stämmer det? Jag har inte sett filmen själv.

    Irréversible. Mmm, det kan vara en one-timers. Men det är ändå en 5/5-film. Märkligt det där.

    http://jojjenito.wordpress.com/2011/06/18/irreversible/

    Lustigt. På din lista är det antingen väldigt bra filmer eller väldigt dåliga filmer. Det gemensamma är att man bara vill se dem en gång. 🙂

    • Japp stämmer precis osedvanligt vidrig liten unge.
      Jo det blev verkligen heaven & hell på den här listan åtminstone filmerna 1,3 och 7 är 10/10 för mig. Nog kommer jag att se om dem men det tar nog sin tid.

Kommentera

