Lethal weapon (1987 USA)

Lethal Weapon 1 v2Som jag minns var Lethal weapon  en rapp actionfilm som hade ett relativt högt underhållningsvärde. Filmen var spännande, lite smårolig och hade två bra skådisar i huvudrollerna, Danny Glover och Mel Gibson. Efter en omtitt som jag nu ångrar bittert inser jag att min smak för vad som en gång var bra har förändrats markant. Lethal weapon hade åtminstone varit helt ok om det inte hade varit för fem små saker.

1. Mel Gibsons frisyr. Det ser ut som någon har limmat fast en död angorakatt på karlns huvud.

2. Danny Glover är en riktigt usel skådespelare.

3. Musiken är hemsk, Glover får en blöt sax som spelar en truddelutt av och till medan den tuffare Gibson har förärats en gitarrslinga. En timme in i filmen har jag lärt mig att avsky dessa karaktärssignaturer som spelas allt för ofta.

4. Nu kan jag vara lite överkänsligt politiskt korrekt men Glovers homofobi samt att den färgade familjen glatt rappar vid middagsbordet känns inte ok. Hade filmen varit lite äldre hade det kunnat ursäktas med standardfrasen ”det var en annan tid då och man tänkte lite annorlunda på den tiden” men Lethal weapon är inte gammal därav min irritation.

5  Slutligen så dyker skämkudden fram vid det otroligt töntiga slutet där Gibson helt i onödan bara måste slåss mot skurken trots att denne redan är arresterad. Att slagsmålet utspelas framför massa poliser som inte ingriper gör bara saken värre.

Om man kan bortse från dessa fadäser är Lethal weapon en helt ok actionfilm som involverar en polis som ska gå i pension men aldrig gör det och en självmordsbenägen polis som aldrig kommer till skott.

Regi: Richard Donner

Betyg: 3/10

12 thoughts on “Lethal weapon (1987 USA)

  1. Vilket sammanträffande! Jag håller på och tittar mig igenom Dödligt vapen-boxen tillsammans med min son för ett framtida minitema. Tror jag kommer vara lite snällare mot denna film än du är 🙂

    • Egentligen så gillar jag actionfilmer överlag men kan av o till snöa in på detaljer – ofta är det dialogen som kan ställa till det. Kan tro att du gillar den bättre 😉

  2. Har aldrig varit superförtjust i denna film (eller dess uppföljare), men tycker ändå den funkar än idag. Kanske just därför (att jag inte gillade den lika mycket då som du verkar ha gjort).

    Håller med dig på punkt 1 och 2 (även om Glover var ljusår bättre här än i mycket annat han senare var med i). På punkt 3 så vet jag inte. Är den dålig? Minns den mer som charmig. Inte direkt bra, men passande vill jag minnas. EDIT: Läste igenom min text och ser att jag också störde mig på musiken mot slutet, haha. Punkt 4 håller jag inte med om. Det är en del av filmen. Fast så gillar jag när det är politiskt inkorrekt 😉 Punkt 5 måste man bara köpa. Det är ändå en actionkomedi och Gibson måste så klart slåss med den sköne skurken, spelad av Gary Busey. Visst är det inte trovärdigt, men det passar resten av filmen ypperligt! 😀

    Så här skrev jag om filmen.

    • 4 jag gillar också när det är P.Inkorrekt men med den skillnaden att det ska göras med finess och medvedenhet. Homofobin kan vara ngt som man skrivit in i Glovers karaktär för att göra honom lite fjantig men rappscenen känns inte som en medveten PI utan görs av den enkla anledningen att familjen är färgad därför har man för vana att köra en rapp då och då. Ungefär som de soulsugna fotbollsspelarna i Remember the titans.
      5 det är klart Gibson ska slåss med skurken men det måste kunna lösas på ett bättre sätt i manus här blir det bara löjligt.

    • Tackar. Ska erkänna att jag överraskade mig själv då jag trodde att jag skulle gilla filmen: T.om frun som älskar actionfilmer tyckte den inte var så bra som hon mindes. Detta är en person som gladligen ser om Die hard – allt för ofta om du frågar mig.

  3. Kul Recension!
    Lite hård kritik men jag förstår vad du menar 🙂
    Dock så tycker jag att du summerar filmen bra i den sista delen ”Om man kan bortse…” för om jag jämför med många av de actionfilmerna som kommer idag så tycker att många inte ens kan kvalificeras som ”helt ok actionfilm” och då inser man verkligen hur ”unik” Lethal Weapon var när den kom 🙂

    • Välkommen hit Gunnar 🙂 Ang. actionfilmer så görs det inte så många renodlade actionfilmer idag åtminstone bland storproduktionerna – bolagen verkar mest lägga sina pengar på superhjältefilmer på både gott och ont. Men visst dyker det upp en och annan bra actionfilm i dessa dagar t.ex The raid och Wanted (som iofs är baserad på en serie)

  4. Skön take på den här rullen då!
    Faktiskt den första text (tror jag ) jag sett som inte är överdrivet positiv.
    Själv såg jag om hela serieboxen i slutet på sommaren..och konstaterar att just den här är lite taffligt åldersstigen…men rätt bra ändå….OCH att den vassaste av dem alla är nr 2 i samlingen! 🙂

    • Håller med om att tvåan är den bästa – vad jag minns. Är inte överdrivet sugen på att se övriga filmer i serien efter detta nostalgiska magplask 😉

  5. Hahaha. Underbart. Håller såklart med om alla fem invändningarna (Speciellt femman – WTF var det för patetisk scen?). Men du, den är också ganska mysig och inte alls dålig om man bara kan ha överseende med de fem… 6/10 är den värd! 🙂

    • Ok som en viss nostalgisk tripp med en del inslag av mysighet kan jag till viss mån hålla med dig men filmen tog mig s.a.s med garden nere. Jag var övertygad om att jag skulle få se en BRA film.

Kommentera

