Riddick (2013 USA)

riddick-posterAUDet här är tredje långfilmen om antihjälten Riddick. Den första, Pitch black ,var en underhållande sf/action/skräckis.  Den andra filmen i serien kommer jag inte ihåg alls men jag vet att jag sett den. Filmen startar med att Riddick lämnas för död på en ogästvänlig planet. Varför vet jag inte men jag anar att det har med något som hände i film nummer två. Nu spelar inte detta någon större roll, åtminstone för mig. Jag köper rakt av att Riddick är där han är och bekymrar mig inte speciellt mycket över varför han hamnat i en besvärlig situation. Han lyckas mot alla odds att överleva men får ett dussin prisjägare efter sig men de är inte det största hotet.

Riddick följer ungefär samma mall som den första filmen, har man sett Pitch black känner man snart igen sig. På det hela är det lite B-films känsla över Riddick men det är en skön känsla. Jag känner att jag inte behöver ta det hela på så stort allvar utan kan bara slappna av och följa med på den hjärnbefriande färden. Filmens största behållning är Vin Diesel som spelar Riddick. Karln är så överdrivet cool att det slår över, han går från att vara en karikatyr av coolhet till att bli cool på riktigt. Jag får ståpäls när Riddick morrar fram sina repliker speciellt i kombination när hans ögon lyser i mörkret. Varför ögonen lyser orkar jag inte förklara här, se första filmen för en förklaring.

Filmen är kanske inte så mycket att hurra för om man söker en högkvalitativ historia med ett eftertänksamt budskap och den har en aura av ”direkt till dvd” över sig. Men den är gjord med gott humör och Vin Diesels närvaro gör den definitivt sevärd. Om det inte vore att Riddick dippar en stund i mitten hade betyget blivit högre men i övrigt är det en film med slagsmål, skottlossning, monster och one-liners. Vad annat kan man önska sig när julen står för dörren?

Regi: David Twohy

Betyg: 6/10

2 thoughts on “Riddick (2013 USA)

  1. Känns som en perfekt hemmafilm nån gång under vintern. Jag är lite ovanlig (tror jag) då ogillade den första Pitch Black skarpt. Uppföljare var en underhållande kalkon med betydligt högre budget. Vin är alltid Vin.

Kommentera

