Tio bästa tv-serierna

Här kommer de tv-serier jag anser vara de bästa. I mina val har jag utgått från två kriterier: Tv-serien måste vara avslutad och den måste innehålla återkommande karaktärer. Jag påpekar redan här att jag inte sett The Wire, Breaking bad och Six feet under än och jag brukar inte vara speciellt förtjust i s.k sitcoms. Nog tjatat nu kör vi.

DallasLogo

10. Dallas 1978 – 1991: Intriger, fluff-frisyrer och välproducerat med förvånansvärt bra skådisar, åtminstone för att vara en såpa. Serien höll förvånansvärt hög kvalitet hela vägen. Det är möjligtvis de första säsongerna som är lite bleka och repetitiva men sedan blev det bara bättre och bättre. Duschscenen till trots.

ceres-oz-by-tv-series-203329

9. OZ 1997 – 2003: En dramturgisk käftsmäll fylld med det sämsta hos människan. Mord, förräderi, våldtäkt, knark och misshandel. Då det verkar som att vem som helst kan stryka med under berättelsens gång kan man aldrig riktigt slappna av. Serien tappar lite mot slutet och det finns en och annan lucka i storyn som gör att den inte hamnar högre på listan.

untitledgg

8. X-files 1993-2002: Egentligen är jag lite osäker om serien platsar på den här listan då det är den enda förutom nummer tre som jag inte sett om. Jag får gå på känslan jag hade när det begav sig. Varje torsdag (om jag minns rätt) var en högtidsstund när man följde de två agenterna Mulder & Scully i jakten på sanningen. Visst kunde serien stundtals vara repetitiv och visst var huvudplotten onödigt rörig men på det stora hela höll serien hög klass genom alla nio säsongerna.

Fawlty_Towers_title_card

7. Fawlty towers 1975 – 1979: Cleese serie om den koleriske hotellägaren Basil Fawlty lär säkerligen hamna på en och annan liknande lista. Trots sin ålder känns serien fortfarande fräsch och komedi har ofta ett kort bäst före datum men den här håller än.

riget_t

6. Riget 1994 – 1997: Det var tänkt att det skulle bli en trilogi men Järegårds för tidiga bortgång gjorde att serien lades ned i. Men trots att den är oavslutad är det en fantastisk berättelse som är både ryslig och fruktansvärt rolig.

heja_bjorn_dubbel_dvd

5. Heja Björn 2001 – 2002: En märklig serie från sliskiga TV4. Serien går ut på att den snälle Björn utnyttjas av sin fru, bror och chef. Björn kan inte säga nej och får skulden när han försöker ställa saker och ting till rätta. Surrealistisk och tidvis lite obehaglig men fruktansvärt rolig.

Twin-Peaks-twin-peaks

4. Twin peaks 1990 – 1991: I det närmaste legendarisk tv-serie som nog inte behöver någon närmare presentation. Det man kan diskutera är om serien skulle lagts ned tidigare för det det är en kvalitetsskillnad på avsnitten innan upplösningen av mordet på Laura Palmer och de avsnitt som följde efter gåtans lösning.

639931-jack_bauer_kiefer_sutherland_24_tv_series_desktop_1024x768_hd_wallpaper_504331

3. 24 2001 – 2010: Bland det mest spännande jag sett. Minns att jag fick byta tröja efter att ha sett veckans avsnitt. Nu ligger inte alla säsonger i topp men ett halvdan säsong av 24 är avsevärt bättre än det mesta man ser nuförtiden.

30188hiseinfeld1

2. Seinfeld 1989 – 1998: Jag brukar inte gilla sitcoms men den här var avsevärt mer välskriven och alla skämt bygger inte på tröttsamma oneliners. Ju längre serien gick desto mer skruvad blev den och jag hör till den skaran som anser att de slutade med flaggan i topp.

164674-frederika

1. Sopranos 1999 – 2007: Ren och skär tv-magi. Än så länge det bästa som gjorts av det jag sett.

Bubblare: The Office, Savannah, Ulvesson & Herngren, The Extras, N.Y.P.D Blue, I Claudius. 

14 thoughts on “Tio bästa tv-serierna

  1. Jag måste bara fråga, har du sett Frasier, The Shield, House och Ally McBeal? Om nej så är det tips, om ja så är dom alltså inte ens bubblare och jag förstår ingenting ;D

  2. Kul med lite listor så här i mellandagarna. Jag länkar till eget inlägg från förra året. Jag har icke sett Sopranos, The X-files, The Wire, Breaking bad eller Walking dead… (Har sett Ally McBeal, lite på House och inget på Shield)

    Men mina tio bästa skulle kunna vara The West Wing (dialogen!), Friday Night Lights (hjärtat!), Dexter (svart humor och mörker), Twin Peaks (sexigheten), Seinfeld (bara kul), Frasier (smart kul), Firefly (damn you FOX!), Sherlock (ny säsong startar 1/1!), Veronica Mars (långfilm på G!) och Jack Bauer (slår ut Homeland och Game of Thrones på ren kvantitet!)!

    http://fripp21.blogspot.se/2012/03/top-tv-series.html

    • Flera av serierna du nämner är pågående men både Sherlock, Walking dead och Game of thrones skulle kanske få en uppdaterad plats på listan när de är klara. Dexter höll på lite för länge tyvärr men ett par av säsongerna var otroligt bra.
      West wing gillade jag fram tom 9/11 då ändrade serien karaktär (vilket iofs var förståeligt) och tog en väg som jag inte gillade och jag slutade titta.

      • Om du inte har sett FNL kan jag rekommendera den lilla okända serien. Fem säsonger blev det. Börja med S1 (duh!) vilken kanske är den bästa tv-seriesäsongen jag sett (efter Firefly givetvis). Sen kan du skippa resten (om du kan). Jag tror inte att någon som sett den på min rekommendation har varit besviken… Jag glömde att det gällde endast avslutade serier. Den enda som inte är avslutad på min lista är dock Sherlock… Förutom de som ändå inte kom med på listan! 🙂

  3. Så här kom alltså den efterlängtade listan 😀 Noterar med belåtenhet X-Files, däremot har jag aldrig insett storheten med Seinfeld… Några direkta tips har jag inte heller eftersom jag ser erbarmligt få TV-serier. Just nu jobbar vi dock hårt med Picard-Star Trek. Ser inget tecknat, är det för att inga av de ”stora” ännu är avslutade eller faller de under samma kategori som sitcoms (men The Nanny ÄR väl för lustig? ;))?

    • Picard ST får jag ständiga rapporter från Marcus om. Han har som ambition att se allt med ST.
      Humor är ett besvärligt kapitel: Stefan & Christer, Galenskaparna, Svensson Svensson, Hemma värst och Friends är serier många gillar vars storhet jag inte förstår. The Nanny… hujedamej!
      Simpsons, Family guy , South Park & Futurama tänkte du på? Har aldrig riktigt kommit in i dessa serier men Simpsons kan vara förnöjsamt.

      • Usch ja, i sitcomträsket finns det många läskigheter — The Nanny, The World According to Jim, Everybody Loves Raymond… Där kan jag erkänna att Seinfeld är klart bättre.

        Ja, det var väl ungefär de tecknade kandidaterna som jag ser iaf. Simpsons lider av ålder kan jag tycka, även om de spottat upp sig i de sista säsongerna.

Kommentera

