Alan Partridge: Alpha Papa (2013 Storbr)

untitledbnbJag brukar starta året med en trevlig film. Nu hade jag en bra kandidat till årets tradition men den får tyvärr vänta till på onsdag av olika skäl. Det gör att vi får dras med (anser nog en och annan) Steve Coogan. Jag har inga problem med skådisen snarare tvärtom. Jag gillar hans humor och blir full i skratt bara jag ser karln. Coogan har haft en tv-serie The Alan Partrige show som handlar om en liten radiostation. I dagens långfilm köps stationen upp av ett större företag som ska göra viss omstruktureringar bland personalen dvs kicka folk. Partrige för nys om ledningens planer och inser att han står näst på tur. Desperat och som den ynkliga människa han är baktalar han en av sina kollegor. Ledningen lyssnar på Partige  och han får stanna kvar men på sin arbetskamrats bekostnad. Kollegan får ett psykbryt och tar hela ledningen som gisslan. Polisen utser Partrige som gisslanförhandlare och cirkusen är igång.

Detta var kanske inte en av Coogans starkaste filmer men den har en handfull roliga scener. Coogan lockar mig till skratt bara genom sin uppenbarelse så trots den lite larviga handlingen med ett och annat krystat skämt sitter jag med ett småleende på läpparna genom hela filmen. Det är inte någon film jag kommer se om i första taget men jag hade i alla fall en trevlig stund

Regi: Declan Lowney

Betyg:6/10

2 thoughts on “Alan Partridge: Alpha Papa (2013 Storbr)

Kommentera

