The Hobbit: The Desolation of Smaug (2013 USA/N.Z)

gQCiuxGsfiXH1su6lp9n0nd0UeHDet är ingen större hemlighet att mitt intresse för Jacksons härjningar i Midgård som bäst kan beskrivas som halvljummet. Den förra filmen var jag nog för snäll när jag gjorde min bedömning. Jag gjorde ett halvtappert försök att se om filmen men fick ge upp. En parad med matglada dvärgar ackompanjerade av en skrockande trollkarl blev för mycket. En någorlunda intelligent människa hade naturligtvis struntat i fortsättningen men inte jag. Tre timmar är lång tid att sitta och glo på en bioduk omgiven av baconknaprade människor men det gick förvånansvärt bra.

Filmen tar vid där den förra slutade dvs man fortsätter att traska mot Ensliga berget där kungasonen Thorin ska kräva sin äganderätt. I skogen Mörkmården stöter man på stora spindlar och ogästvänliga alver. Men efter många öden och äventyr når man slutligen berget som eventuellt innehåller draken Smaug. För att fylla ut speltiden har Jackson skickat ut Gandalf på ett uppdrag som jag har en och annan invändning mot. Dessa väntar jag med tills trilogin är avslutad.

The Desolation of Smaug är en i alla avseenden bättre film än sin föregångare. Det är mer fart och fläkt och miljöerna är varierar mer. Det händer kanske inte så värst mycket av vikt för själva berättelsen och av och till känns det som att många av scenerna är utfyllnad för att få ihop till en spelfilm på tre timmar. Tiden gick dock snabbt och finalen med drakjakten i Ensliga berget var underhållande så jag skulle nog kalla The Desolation of Smaug för ett steg i rätt riktning.

Det finns dock några problem med filmen. Där The Fellowship of the ring upplevdes som verklig då jag ”kom in” i Midgårds värd känns det här plastigt och kullissartat. Många av actionscenerna påminner om något tv-spel och jag dras inte riktigt med i filmen. Jag har svårt att ta händelserna på allvar när det blir Matrixliknande fighter och karaktärerna, dvärg som alv, trotsar fysikens lagar. Till sist går det inte att komma ifrån att Jackson är en dålig regissör, han har noll koll på person regi och dialogen är minst sagt yxig. Det märks att Jackson fått till en del repliker som han gillar och låter sedan dessa repliker styra hela scenen. Det går bra en gång men det sker allt för ofta. Trots mina invändningar duger filmen gott för tre timmars underhållning men det finns bättre filmer att se.

Regi: Peter Jackson

Betyg: 6/10

6 thoughts on “The Hobbit: The Desolation of Smaug (2013 USA/N.Z)

  1. Klart bättre än första filmen som hade för mycket farsartade inslag framför allt med dvärgarna. Denna mörkare, mindre komisk och bättre action. 4/5

  2. Ja, jag tyckte tyvärr att ettan tappade lite när vi såg om den inför denna. Vilket å andra sidan kanske gjorde Samug bättre? Visst är det TV-spelsaction men jag tyckte ändå att den funkade klart bättre den här gången. Jackson har blivit lite mycket av pomp-and-circumstance-regissör, för tänk bara på personregin i Heavenly Creatures.

    • Instämmer fram t.om The Fellowship var Jackson en bra regissör och intressant. Nu kan man sitta och bocka av hans klichéer en efter en………..

  3. Jag håller inte med! Tyckte bättre om första filmen faktiskt. Den här gjorde mig ruskigt besviken :/

    • Tråkigt – jag hade nog ganska låga förväntningar men de till viss mån på skam så det förklarar nog min försiktigt positiva inställning.

Kommentera

