Månadens musikspecial: Joy Division

111JoyDivisionManchesterInnan New order fanns Joy division. Bandet bildades 1976 i Manchester. Jag fastnade först för New order iom Blue monday men hörde talas om att bandet tidigare gått under namnet Joy division. Skivan Closer var mitt första köp och jag hade aldrig hört något liknande tidigare och blev fast på en gång. Gruppen gav bara ut två album då sångaren Ian Curtis tog livet av sig. Däremot finns det en mängd samlingsskivor med gruppen men om man köper de två albumen Unknown pleasures och Closer samt samlingen Substance så har man täckt det mesta av gruppens utgivning.

Joy-Division_Unknown-Pleasures_Shes-Lost-Control-1979

Det är ingen munter musik och texterna är inte direkt upplyftande, det är en samling melodier som andas hopplöshet, sviken kärlek, ångest och förnedring. The Eternal om en förståndshandikappad kille eller She´s lost control om epilepsi, det är i det lilla som Joy Division finner den existentiella ångesten och det är kanske därför grupper berör mig. Texterna känns äkta och inte konstlade som så många sånger om hjärta och smärta vanligtvis gör. Vän av ordning kanske undrar varför det hela avslutas med en New order låt. Cermony var en av de sista låtarna som Joy Division skrev men den finns bara på liveupptagningar med sångaren Curtis. Den blev New orders första singelsläpp så även om det står New order på omslaget hör låten mer till Joy Divisions sångkatalog. Varsågoda!  joy division

10 thoughts on “Månadens musikspecial: Joy Division

  1. Tror att jag antingen här eller borta hos Henke stiftat bekantskap med Joy Division tidigare. Min minnesbild stämde — inte riktigt min kopp te.

Kommentera

