Stephen King: Doctor Sleep

Doctor_SleepPå de amerikanska landsvägarna far ett udda sällskap människor runt i sina husbilar. De ser ut som vanligt folk men skenet bedrar. Gruppen kallar sig själva för The True Knot och är ständigt på jakt efter steam, den substans som människor med psykiska krafter släpper ifrån sig i sitt dödsögonblick. Ju plågsammare död desto bättre kvalitet´på the steam. Tack vare denna substans har The True Knot existerat i hundratals år ja kanske tom än längre. På senare tid har det varit allt svårare att få tag på steam och gruppen börjar bli desperat då man riskerar att dö ut. Hoppet väcks när man får upp spåret på en flicka vid namn Abra. Om The True Knots beräkningar stämmer bör de vara på grön kvist i många år när de väl fångat in flickan. Nu är inte Abra helt försvarslös hon har en hel arsenal med psykiska krafter och har lyckats hålla sig undan The True Knot. Men till slut så blir Abra nödgad att kontakta sin låtsasvän Tonys ”pappa”, Danny Torrance.

För några år sedan fick King en fråga om vad som hände med karaktärerna i The Shining. En tankeprocess startade och här är resultatet. Doctor Sleep är en uppföljare av The Shining. Boken står bra på egna ben och man måste inte ha läst The Shining för att uppskatta Doctor Sleep även om det ger mer att läsa båda böckerna i följd. Det finns mycket som jag gillar i den här boken men också ett och annat jag verkligen inte uppskattar. The True Knot är en intressant skapelse från Kings penna. De gör vad de måste för att överleva och är inte helt osympatiska trots att de ägnar sig åt att tortera barn. Gruppens ledare Rose the Hat är en minnesvärd figur som jag gärna skulle vilja läsa mer om.  King kittlar ens fantasi då man som läsare inte får allt klart för sig vilka The True Knot är utan man får fylla i en del av informationen med sin egen fantasi.

Dannys öden efter händelserna på Overlook är ingen solskenshistoria och det är en scen i bokens början som hör till det bättre som King skrivit. Ett tag var jag lite orolig att King skulle snöa in på alkoholism och AA men den delen av Dannys liv vävs in fint i historien utan att det blir tjatigt. Abra är en intressant karaktär och den psykiska kampen mellan henne och Rose the Hat är både underhållande och spännande. Boken innehåller också en hel del rysliga scener, det var ett tag sedan King bjöd på dessa i sina berättelser.  Doctor Sleep har ett bra flyt och stannar aldrig upp i några utvikningar som författaren ibland är allt för förtjust i, berättelsen rullar på bra men…

Tre fjärdedelar in i boken tappar King greppet. Först kastar han in en helt onödig tvist i historien som bara känns krystad och onödig. Värre är finalen mellan Danny, Abra och Rose the Hat som nog bäst  kanbeskrivas som ett västgötaklimax med två (!) deus ex machina. Jag stönade högt och kände mig lurad på konfekten. Slarvigt och slappt skrivet av Stephen King. Jag får även intrycket av att författaren har bråttom att avsluta sin historia och slutet känns framstressat. Det är synd för Doctor Sleep hade kunnat bli en riktigt bra skräckthriller nu hamnar den i mellanskiktet av Kings digra produktion. Klart läsvärd men den lämnar en lite sur eftersmak. En rolig detalj i boken är att King och hans son Joe Hill numera börjat mixa sina litterära universum med varandra. I boken omnämns både Chistmas land och den vedervärdige Charlie Manx från Hills bok NOS4A2.

 

11 thoughts on “Stephen King: Doctor Sleep

  1. Låter lovande, men också synd. Lyckades iaf hålla mig från att läsa ditt synopsis, lite spänning måste jag ju försöka ha kvar. Då gäller det alltså att uppdatera sig på Hill också innan man tar sig an den här…

    • Mnjae det är inte nödväntigt, det är nog mer en blinkning mellan far och son till varandras verk.
      Jag spoilar aldrig något i mina sammanfattningar – eller ja åtminstone inte mer än vad man kan läsa på innerfliken eller baksidan av boken. Men kan förstå tjusningen att läsa/se ngt som man inte har en susning om.

      • Har inte riktigt hunnit formulera mina tankar ännu, men generellt mer besviken än du. Kanske var problemet att jag läste denna och Shining back-to-back. Den tidigare boken hade ett rått driv som jag helt saknade i uppföljaren

      • Slutet var i otroligt ospännande och jag gillade inte släktskapet det blev för mycket såpopera i min smak. True knot och Dannys alkoholism funkade dock ser fram emot dina tankar.

    • Jodå den är klart läsvärd men det finns bättre böcker av King, t.ex The Shining, Pet sematary och Christine eller varför inte 22/11 63 som precis man nu är sugen på King

Kommentera

