The Changeling (1980 Kanada)

the-changeling-movie-poster-1980-1020194171Kompositören John Russell förlorar sin familj i en trafikolycka. John beslutar sig för att flytta för att få en ny start i livet. Han får en tjänst i Seattle och hyr ett stort hus som stått tomt i tolv år. Det tar inte lång tid innan John inser att han inte är ensam i huset. Bankningar, dörrar som öppnas och stängs och andra fenomen ger sig till känna. Det verkar som att någonting försöker ta kontakt med John. När han finner ett igenbommat rum på vinden som verkar ha bebotts av ett barn beslutar sig John för att gå till botten med mysteriet.

The Changeling är en gammal hederlig spökhistoria. Det är inga cgi-spöken, blod och våld, istället har man förlitat sig på en välskriven spökhistoria av den gamla sorten med ett mysterium och en osalig ande som söker upprättelse. Nu är kanske inte The Changeling så värst skrämmande utan snarare lite mysryslig men det kan också vara trevligt ibland. Av någon anledning brukar den här filmen hamna på olika topplistor bland de rysligaste filmerna som gjorts. Obegripligt för mig men det kanske beror på att filmen är välgjord och inte satsar på enkla skrämseleffekter? Rysligast är nog det stora mörka huset med ekpaneler och mörka korridorer.Jag skulle då inte bo där om jag så fick betalt. George C Scott spelar huvudrollen och gör det väl även om han för mig alltid kommer att vara Ebenezer Scrooge i A Christmas Carol . Klart godkänd skräckis som nog är mer mysig än skrämmande men den satsar å andra sidan mer på historien än jumpscares och blodigheter.

Regi: Peter Medak

Betyg: 6/10

4 thoughts on “The Changeling (1980 Kanada)

  1. Har i likhet med dig blivit nyfiken på filmen, då den förekommer på så många topplistor. Bra att hålla nere förväntningarna om man ser den någon gång, alltså.

  2. När jag såg denna första gången (hyrde på VHS), blev jag riktigt nöjd. Visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Det jag uppskattar än idag är att den är genuin. När jag såg den senast blev jag lite besviken på att den inte var rysligare, men uppskattar ändå stämningen den lyckas bygga upp.

    Kanske inte i topp hos mig, men jag föredrar den framför det mesta nya i genren.

    Så här skrev jag om The Changeling.

Kommentera

