The Room (2003 USA)

TheRoomPosterBThe Room är en film jag hört talats om i ett par års tid men medvetet väntat med att se. En film som kallats ”The Citizen Kane of bad movies” är inte något man låter slinka ned en fredagskväll sådär i bara farten, nej här gällde det att vara mentalt förberedd. Trots min minutiösa förberedelse över vad som eventuellt skulle ske blev jag alldeles uttorkad i käften efter att ha suttit med gapande mun i nittio minuter. Som bonus kommer namnet Tommy Wiseau att hemsöka mig i många år.Jag vet inte om jag ska glädjas eller förfasas efter att ha stiftat hans bekantskap.

Wiseau har en något oklar bakgrund. Han hävdar att han är från New Orleans men han accent pekar åt annat håll – förslagsvis Östeuropa (det viskas om forna Tjeckoslovakien). Tommy hade skrivit en pjäs, The Room, som ingen ville sätta upp, han gjorde då om pjäsen till en bok som ingen ville publicera. Här någonstans tycker man att en normalt funtad människa skulle kastat in handduken och begripit omvärldens hintar att The Room inte var något att satsa på. Turligt nog så verkar Wisau ha en annan syn på vad som är god smak och han var fast besluten att kulturberika mänskligheten med sitt mästerverk. Han jobbade ihop 6 miljoner dollar (enligt egen uppgift sysslade han med klädimporterade) och gjorde  filmen The Room. Då han står för fiolerna är följaktligen Wiseau producent, manusförfattare, regissör och spelar även huvudrollen. Just det sista karriärvalet gör att filmen som är ett drama i sina stunder tangerar skräckfilmsgenren.

zhIxf

Johnny (Wiseau) är en godhjärtad bankir som är djupt förälskad i sin blivande fru Lisa. Det han inte vet är att Lisa tröttnat på honom och kastar lystna blickar på Johnnys bäste vän Mark. Lisas mor tycker dock att hon ska stanna hos Johnny då han har pengar och mamman har följande syn på äktenskapet: ”Men and women use and abuse each other all the time; there’s nothing wrong with it. Marriage has nothing to do with love.” Mark och Lisa inleder dock en affär och allt avslöjas under en födelsedagsfest. Ett avslöjande som leder till ond bråd död.

tumblr_lyhaqfRmvD1qgcra2o1_500

Att ta upp och nämna allt som är fel med The Room skulle krävas en mindre avhandling men storyn om filminspelningen finns att läsa i en bok och det talas om att göra en film om filmen. Det är främst på fyra områden The Room brister. Wiseau är en obehaglig uppenbarelse ingen diskussion om den saken. Så fort karln är i bild kryper det i hela kroppen på mig. Något som inte gör saken bättre är att rollfiguren upplevs som en galen människa som försöker spela normal. Å andra sidan verkar inte någon av karaktärerna vara normalt funtad i den här filmen. En ”kärleksscen” mellan Johnny och Lisa är i det närmaste otittbar. Jag var tvungen att snabbspola en bit in i scenen då valet stod mellan att titta eller att ha förståndet i behåll.  De övriga skådisarna verkar ha sett en kamera för första gången och frågan är ens om man beteckna personerna som skådisar. Dialogen och karaktärerna är helt utan styrning. Under en scen kan en person ha humörsvängningar utan rim eller reson och dialogen är bara konstig och ibland t.om obegriplig, speciellt i kombination med karaktärernas agerande.. Slutligen så kastas det in en massa subplotter som b.la rör knarkhandel och bröstcancer men någon upplösning av dessa sidohistorier ges inte.

tumblr_megxu99K4x1ry10fwo1_500

Trots mina invändningar mot Wisau och hans film verkar det vara en person som tror på det han gör. The Room är en film gjord med både själ och hjärta. Till skillnad mot många andra dåliga filmer som jag ser av och till verkar Wiseau mot allt sunt förnuft tro att han har en bra historia som han vill dela med sig av och för det får han min fulla respekt. Wisaus engagemang och tilltro på sig själv är värd högsta betyg men tyvärr når inte filmen upp till samma höjder som hans ego. En upplevelse utöver det vanliga och epitetet ”The Citizen Kane of bad movies” stämmer- tro mig.

Regi Timmy Wiseau

Betyg: 1/10 – 10/10 beroende på hur man ser på saken

10 thoughts on “The Room (2003 USA)

  1. Hahahahaha, å herreguuuuud. ”Jag var tvungen att snabbspola en bit in i scenen då valet stod mellan att titta eller att ha förståndet i behåll.” När DU skriver en sån mening då fattar jag hur fasansfullt usel filmen måste vara 😉

    • Jag vet inte, han är sned i hela ansiktet och passar utseendemässigt bättre att spela skurk än kärlekskrank bankman. Mitt tips är brännskada.

  2. OOOOIIIIII!!!!!!! Jag vill bara skrika! Känner mig konstig i benmärgen, vad fan var det här för nåt??? Recension kommer, måste bara reboota systemet först 😉

  3. Har sett klipp från denna rulle på Youtube, verkar helt galet dålig. Det är inte så att jag rusar till affären för att köpa ett exemplar direkt. Men om jag skulle få lust att se en usel film någon gång kanske..

Kommentera

