Gymkata (1985 USA)

IMG_0006Shame, Das Leben der Anderen, Holy motors, Harvey, To Kill a Mockingbird, Play ja listan över filmer jag inte sett kan göras lång. Jag är också tämligen övertygad om att ovan nämnda filmer är bra. Varför väljer jag då att se en film som Gymkata framför nämnda filmer? Innan Fiffi bifogade en bild på filmaffischen i en kommentar hade jag aldrig hört talats om Gymkata. Först skrattade jag till lite och tänkte att ”den där tar jag och struntar i”. Men sedan kom tankarna och dessa förbannade frågor: Hur kombinerar man gymnastik och karate? Vad handlar filmen om? Och naturligtvis som ett brev på posten: Kan filmen verkligen vara så dålig som den verkar? Så gick det som det gick. Istället för att se en en (troligen) högkvalitativ film som kittlar min fantasi, berör mitt sinne och uppfyller alla krav som en enkel man kan ha på en filmtitt fick det istället bli en historia om en OS-gymnast som tränas för att delta i en dödlig tävling i ett påhittat land med ett -stan tillägg slutet av landsnamnet. Tävlingen är av yttersta vikt då landets geografiska lokalisering gör det möjligt att att övervaka USA:s missilförsvar och miljontals liv kan räddas. Kruxet är att ”den andra sidan” (läs Sovjet) också har sina intressen i denna tävling där vinnaren får önska vad han/hon vill. USA är ute efter att försvara världsfreden, ”den andra sidan” att starta krig.

Man kan inte klaga på farten i filmen. 13 minuter in i storyn har den unge gymnasten rekryterats och tränats av ”experter” som ser lite slitna och överviktiga ut samt lyckats hoppa i säng med en prinsessa. Gymkata håller ett bra tempo och är inte så dålig som man skulle kunna tro. Det är en B-film gjord med gott humör och knappa resurser men jag har sett värre filmer med större budget. Det är i filmer av det här slaget man ska spana in statisterna i bakgrunden. De statister som frontas i filmen är tandlösa gubbar med väderbitna ansikten dvs schablonbilden av ett land i Centralasien. Däremot är inte övriga statister lika omsorgsfullt castade, de ser mest ut som vanligt folk som råkat ha vägen förbi inspelningen och fått en gardin kastad över sig för att se lite lagomt exotiska ut. Budgeten räckte tydligen inte till att utrusta alla statister.

Och visst går det att kombinera gymnastik med karate bara stångar och bygelhästhandtag är strategiskt utplacerade lite här och där när det vankas fight så vår hjälte får användning av sina kunskaper i denna underhållande sportkombination. Nu kan jag sova lugnt igen då jag fått svar på mina funderingar om filmen som likt maran ridit mig under sömnlösa nätter. Jag kan tillägga att filmen är baserad på en bok. Undrar hur den såldes in till förlaget?

Regi: Robert Clouse

Betyg: 4/10

4 thoughts on “Gymkata (1985 USA)

  1. Hahaha! Du är galen, fast på ett jättebra sätt!
    Men du menar att denna film är fyra gånger bättre än The Room? The Room som jag precis tänkte börja titta på. Gode gud, nu gäller det att hålla i sig 🙂

    • Galen och galen jag kanske har en förfinad filmsmak 😉 Jo den här är bättre än The Room men det är svårt med betyg, ur en annan synvinkel skulle just The Room vara värd 10/10 om man ser på upplevelse, känsla och engagemang även om slutprodukten suger. Hoppas du hade en förnöjsam titt.

  2. Haha, tack för lördagens asgarv 😀 Han hoppar inte i sängen med prinsessan då? Som gymnast är man kanske mer sugen på det ena än det andra, tänker jag?

Kommentera

