Bästa filmerna 2013

Lite sent men här kommer mina favoritfilmer från förra året. Som vanligt är det de filmer jag sett för första gången under förra kalenderåret med andra ord filmen behöver inte ha haft premiär under förgående år. Jag rankar inte filmerna inbördes. Det är helt enkelt tio bra filmer jag hade turen/lyckan att avnjuta under 2013. Tyvärr blev det filmer från ett enda land, USA, lite illa då jag som ambition haft att se fler äldre filmer och film från andra länder. Jag får än en gång försöka bättra mig.  För att läsa om filmen klicka på bilden.

Django

LIBRARY IMAGE OF DJANGO UNCHAINED

Gummo

Gummo

Spring breakers

spring-breakers-555x358

The Divide

the-divide-blu-ray-review-04

Before sunrise

936full-before-sunrise-screenshot

The Conjuring

The Conjuring Movie Review 2013

Reefer madness: The Movie musical

Kristen-in-Reefer-Madness-The-Movie-Musical-kristen-bell-7398209-853-480

Cloud Atlas

cloud-atlas-4

Prisoners

prisoners_a

Gravity

GRAVITY

10 thoughts on “Bästa filmerna 2013

  1. Jag har bara sett fyra från din lista, vilket är bra – då har jag ju fler bra filmer kvar att se! När det gäller dessa fyra så är Django och Prisoners jättebra, Gravity medelbra och Before Sunrise – nja. Sämst i skaran.

    Av de osedda är det speciellt Cloud Atlas och Spring Breakers som jag ser fram emot att se en (eller med största sannolikhet två skilda) dag.

    • S.B är lite speciell och jag har full förståelse om man inte gillar filmen. Jag var på perfekt humör när jag såg den och sögs in i den något vridna berättelsen.

  2. Hey mannen. Underbart med listor. Men, men, ack, det blir liksom inget skoj när du kör ditt race med filmer du råkat se för första gången under året. Jag kan inte förhålla mig personligen till din lista. Det blir liksom bara ”random” en listning av 10 filmer. Sorry. Men alltid kul med listor, oavsett om det funkar eller ej.

    • Kan förstå hur du känner och resonerar – problemet blir lite för mig hur man ska göra med filmer som ligger i träda t.ex Spring breakers (2012), You´re next (2011) eller bättre upp filmer som inte haft biopremiär men släpps på dvd. Mao svårt att vara konsekvent därav väljer jag att köra årets sedda filmer. Ett annat problem är att jag inte alltid hinner med/känner för att se alla filmer man borde. Har t.ex många dramafilmer jag ej sett än men som jag tror är bra t.ex Place beyond the Pines 😉
      Men Henke håll utkik under veckan som kommer (om jag hinner med) blir det två listor varav åtminstone en kommer glädja dig 😀

  3. Ping: FILMÅRET 2013

Kommentera

