Kristina Kappelin: Berlusconi Italienaren

Berlusconi Italienaren omslag_berlusconi”Naturligtvis bryr vi oss om hemmafruar. Bara de är under 25 och har D-kupa”  Orden är ett citat av Italiens mest kända politiker Silvio Berlusconi. Hade dessa ord yttrats av en svensk politiker hade denne varit persona non grata i samma sekund som orden yttrats. Berlusconi satt dock kvar i orubbat bo och detta är bara en mindre fadäs. Listan på Berlusconis klavertramp både nationellt och internationellt kan göras hur lång som helst. Denna osannolika figur har fascinerat mig och främst då frågan hur en sådan man kunnat vara kvar i politiken i så många år. Samtidigt inser jag att det är vad vi som svenskar tycker för i ärlighetens namn är vi mycket duktiga på att berätta hur människor i andra länder ska tänka och tycka. När det drar ihop sig till presidentval skakar den svenska nationen på huvudet när amerikanerna väljer ”fel” kandidat för att ta ett välkänt exempel på vårt ”experttyckande”. Istället för att skaka på huvudet åt, i mina ögon, stollen Berlusconi hoppades jag att få en förklaring över hur de italienska väljarna resonerar när de går till valurnan.

Karin Kappelin ger svaren på mina funderingar. I sin bok lyckas hon med konststycket att ge en historisk bakgrund av Italien, beskriva Berlusconis politik, skandaler och bakgrund samt ge en bild av det italienska samhället och dess kultur. Boken är bara på drygt 250 sidor så detta får nog ses som en mindre bedrift. Det medför i och för sig att vissa partier kan bli lite väl faktaspäckade och just avsnittet om maffian innehöll lite väl mycket namedropping och gav ett något rörigt intryck men på det hela är det en bra och intressant bok som är både välskriven och intressant

Kappelin förklarar hur Berlusconi kommit till makten och framför allt hur han lyckats behålla den. Ett land där befolkningen misstror myndigheter, har en lite annan syn på hederlighet än vad vi svenskar är vana vid, ett kaosartat rättssystem i kombination med att Berlusconi styr media och ett klientsystem som härstammar från det antika Rom gör att jag inte längre är så förvånad över Berlusconis framgångar.

Det jag är mest glad över är att jag inte är kvinna och lever i Italien för om Kappelins beskrivning av landet stämmer är det nog inte så muntert eller vad sägs om de kvinnliga politiker som blev kallade för horor av sina manliga kollegor i parlamentet när de motsatte sig en lag som försvårade provrörsbefruktningar? Klart läsvärd bok.

Nu drar jag till gurkstaden över helgen och återkommer nästa vecka med en härlig sf-klassiker från 70-talet samt en film där affischen gjorde mig upprörd å det grövsta efter jag sett den. Trevlig helg.

6 thoughts on “Kristina Kappelin: Berlusconi Italienaren

  1. Gurkstaden? V:ås? Välkommen ill Västmanland i så fall. Nåvälan, trevlig helg i vilket fall som helst!

    Och så skulle jag gärna vilja veta varför wordpress tycker att Mary Poppins hänger ihop med Berlusconi 🙂

  2. Det måste ha med ens taggar att göra, främst. Jag brukar ha rätt bra related-material, ofta för att det finns en eller flera gemensamma taggar. Det är när det inte finns relevanta taggar som det lätt blir märkligt – som med Mary Poppins.

    Jag följer italiensk fotboll med rätt stort intresse och då i synnerhet AC Milan, som ju Silvio är mästerherre över. Därför har jag fått se både ett och annat märkligt beteende från gubben. Men för att få ett ännu större grepp på italiensk kultur vore det kanske värt att läsa Kappelin. Har sett och läst henne i andra sammanhang kopplat till Italien och hon verkar klok.

    • Enl en fotbollsintresserad bekant så pumpas det in extra pengar till Milan när det närmar sig val. Kappelin verkar absolut vara en klok människa åtminstone när det rör sig om Italien.

      • Stämmer bra det. Han har använt Milan som verktyg i sina valkampanjer sen urminnes tider. Detta förklarar också varför det helt plötsligt har slutat pumpas in pengar i klubben, vilket har lett till.. mindre bra resultat.

Kommentera

