Leif G.W Persson: Den sanna historien om Pinocchios näsa

den_sanna_historien_om_pinocchios_nasa_en_roman_o-persson_leif_gw-23664540-3049459372-frntJag brukar ha en mycket låg toleransnivå när det rör sig om böcker. Oftast räcker det med ett par sidors läsning för att jag ska bestämma mig för att fortsätta läsa eller inte. Att kämpa vidare med en dålig eller oengagerande bok hör mao inte till vanligheterna. Men undantag finns tex dagens bok av Leif G.W Persson. Jag gillade författarens tre första böcker Grisfesten, Profitörerna och Samhällsbärarna sedan gjorde författaren ett uppehåll med sitt skrivande under ett par decennier för att sedan återkomma med boken Mellan sommarens längtan och vinterns köld. I ärlighetens namn har jag inte varit speciellt förtjust i författarens böcker efter comebacken och Den sanna historien om Pinocchios näsa är nog lågvattenmärket i hans produktion.

Det börjar med ett mord på en inte helt rumsren advokat och berättelsen kommer att involvera kriminella gäng, en ingift släkting till kungen, Carl Faberge, Putin, Churchill, en kanin och lite annat smått och gott. Mitt i smeten finner vi författarens antihjälte Evert Bäckström som kort och gott avskyr de flesta människor han stöter på, är de inte finndjävlar så är de korvryttare eller attackflator. Bäckstöm är en inte en föredömlig polis men på något vis lyckas han på ett tillfredsställande sätt knyta ihop säcken och samla in alla lösa trådar innan boken slutar. Det är detta som är berättelsens starka sida som läsare vill jag helt enkelt få reda på hur allt hänger samman. Det är den främsta anledningen till att jag slutförde boken. Nu konsumerade jag berättelsen i form av talbok , hade jag läst boken är chansen stor att jag hoppat till slutet för att få slippa plågan att kämpa mig igenom en av de sämst skrivna böcker jag stött på.

Det blev ett mindre kulturbråk när Persson menade att Camilla Läckberg skrev dåligt. Nu borde hon ta tillfället i akt och ge igen för hon har sannerligen ett vidöppet mål. Den sanna historien om Pinocchios näsa består till stora delar av inre monologer. Varenda gång en karaktär avslutar den mening de tänker måste Persson tvångsmässigt avsluta meningen med ”tänkte Bäckström” eller ”tänkte Nadia” det blir många tänkte innan upplösningen. Likadant är det i dialogavsnitten där varje mening avslutas med orden ”sa Bäckstörm” etc, etc. Det är otroligt störande och till slut går det som en pisksnärt genom kropp och själ var gång ordet tänkte hörs i mina lurar. Lägg sedan till att alla personer verkar ha samma språk i boken det är ingen större skillnad på de inre monologerna eller i dialogerna oavsett vilken karaktär som talar eller tänker. ”Jag hör vad du säger”. ”Jag lyssnar” ”Där fick han/hon något gott att suga på” är några få exempel på ständigt återkommande fraser. Slutligen är Bäckström en ganska tjatig person att följa i 600 sidor. Det tjatas om supersalamin, lille Sigge, vad man äter och dricker och flera kapitel ödslas på en ”dråplig” historia om Bäckströms papegoja. Boken är kort och gott både larvig och tramsig och den samhällskritik författaren vill förmedla är både övertydlig och plump. Efter en plågsam lyssning av Den sanna historien om Pinocchios näsa har jag bestämt mig för att tacka Leif G.W person för den här tiden och önskar honom lycka till i den vidare karriären. Jag kommer dock inte att följa den.

Avslutningsvis finner jag det lite märkligt att ingen av de stora tidningarna överhuvudtaget har uppmärksammat det torftiga språket men de recensenterna kanske bara läste bokens baksidestext.

3 thoughts on “Leif G.W Persson: Den sanna historien om Pinocchios näsa

  1. Håller med om att de tre första böckerna är klart bäst. Men som du säger, det är lite egendomligt att Persson inte blir mer uthängd för en undermålig produkt. Jaktbrodern Janne brukar ju kritikerna gilla att slita i stycken om det bara är möjligt.

Kommentera

