Black´s game (2012 Island)

blacks-game-posterStebbi har kommit i klammeri med rättvisan då han misshandlat ett man efter en blöt natt. Av en slump stöter han på sin gamla barndomskamrat  Tóti på polisstationen.Tóti lovar att hjälpa Stebbi med en bra advokat i utbyte mot en tjänst. Utan att Stebbi riktigt fattat vad som skett så är han nu med i Reykjaviks ledande gangstergäng. Bankrån, knarksmuggling och andra illegala aktiviteter är snart vardagsmat. Situationen blir värre när gänget får en ny ledare, den obehaglige Bruno samtidigt som polisen är brottslingarna på spåren.

Gangsterdrama från Island hör inte till vardagen i filmens värld. Bortsett från språk och miljöer skiljer sig inte Black´s game, eller Svartur á leik som den heter på isländska,  från andra filmer i samma genre. Det är en rak historia utan några större krusiduller och då jag gillar genren är jag nöjd. Min enda invändning är att slutet känns lite hoprafsat. Jag fick en känsla av att man upptäckte att pengarna höll på att ta slut.

En liten detalj som satte griller i huvudet på mig är hur man kan driva ett gangstergäng på en såpass isolerad och befolkningsmässig liten plats som Island. Stället är så litet att ”alla känner alla” och det borde vara mycket svårt att inte dra uppmärksamheten till sig. Bruno och hans gäng smälter inte direkt in i bakgrunden vare sig till utseende eller i beteende men det är väl sånt man får leva med i filmens värld.

Regi: Óskar Thór Axelsson

Betyg: 7/10

7 thoughts on “Black´s game (2012 Island)

  1. Filmen var väl baserad på verkliga händelser? Eller så var den åtminstone inspirerad av verkliga händelser. Tänkte på din sista mening ”det är väl sånt man får leva med i filmens värld.”

    Precis som Henke såg jag den på Stockholm Filmfestival och tyckte den var klart trevlig. Bättre än mycket annat.

    Min text om filmen.

    • I dagsläget betyder inspirerad av verkliga händelser inte speciellt mycket om man tittar på vilka filmer som fått den stämpeln. T.ex Wolf creek och Haunting i Connecticut – jag tolkar det ofta som ett knep att sälja in en film. I det här fallet efter lite googlande kommer inspirationen från att droghandeln ökade i Island under 90-talet vad jag förstår .

Kommentera

