Captain America: The Winter soldier (2014 USA)

winter-soldier-posterJag ska erkänna att jag var aningens orolig innan jag sjönk ned i biofåtöljen. Iron man 3 var ett stolpskott och Thor:The Dark world milt underhållande. Hade Marvel tömt sina resurser och kört slut på vad de kunde erbjuda biopubliken i.o.m The Avengers?

Captain America försöker anpassa sig till sin nya verklighet. Samtidigt som han arbetar med att plugga in de förändringar som skett i samhället medan han varit nedfryst arbetar han för spionorganisationen SHIELD. Under ett gisslandrama inser han att allt inte står rätt till med SHIELD och när Nick Fury utsätts för ett attentat inser Cap att man inte kan lita på någon. Han är nu en jagad man av sin egen regering och den legendariske lönnmördaren The Winter soldier som hyrts in av samma personer som infiltrerat SHIELD.

Marvelfilmer funkar oftast bäst när manusförfattarna sneglat lite extra på originalet (serietidningarna) under arbetets gång. Här anar jag att Ed Brubaker och Steve Eptings Captain America svit som introducerade just The Winter soldier har legat som grund för filmen. Captain America 2 är en superhjältespionhistoria. Ambitionen är en mer komplex berättelse som b.la involverar övervakning och frågan om vem som vaktar väktarna med ett stänk av Bushdoktrinen dragen till sin yttersta spets samt kryddat  med maffiga fighter och en och annan explosion.

Det finns lite smågodis för oss serienördar (t.ex Batroc, Stephen Strange och Baron von Strücker (älskar det namnet )) samtidigt slår aldrig berättelsen över och blir till ett navelskåderi endast för invigda. Skådisarna gör de det ska med ett extra plus till Scarlett Johansson som superspionen The Black widow. Jag gillar även Chris Evans i rollen som den något träige hjälten Captain America. Man hinner också med att introducera The Falcon, kanske inte en av Marvels mest spännande karaktärer, personligen tycker jag nog att man kunde valt någon annan figur som tredjefiol efter Black widow och Captain America.

Överlag är detta en underhållande film men jag är lite mätt på fighter och explosioner redan innan det blir dags för finalen även om denna är en storslagen CGI-fest. Det hade inte heller skadat om filmen varit lite kortare. Ett extra plus vill jag ge till de snygga eftertexterna.

Regi: Anthony RussoJoe Russo

Betyg: 7/10

Även Sofia och Fiffi har sett filmen. Klicka vidare och se vilka åsikter de har.

10 thoughts on “Captain America: The Winter soldier (2014 USA)

  1. Vad glad jag blir att filmen funkade även för dig! Håller med dig om att The Falcon inte är nån höjdarkaraktär men Anthony Mackie höjde honom till en respektabel nivå tycker jag.

    Såg du den i 3D eller 2D?

    • Det blev 2D finns ingen anledning att se film i 3D om man inte gjort filmen specifikt för detta t.ex Gravity & Avatar.
      The Falcon är helt ok men inte speciellt minnesvärd.

  2. Tack för ping. I just den här filmen vet jag väl inte om Falcon gjorde varken till eller från jämfört med någon annan superhjälte-sidekick. Men om det är sant att han faktiskt är den första svarta superhjälten tycker jag det var på tiden att han fick vara med och leka!

    • Varsågod.
      Det finns en och annan färgad superhjälte men de är inte många -Storm och Luke Cage som får egen tv-serie samtidigt som Daredevil och en till som jag inte kommer ihåg i skrivande stund är på gång.

    • Glöm inte Nick Fury. Han är chef över hela SHIELD, men han har kanske inte superhjälteegenskaper…? Nåja, lika mycket som Black Widow, Iron man eller The falcon i alla fall…

      • Jo Fury ja. Det var nog mitt serietidningsnörderi som tog över där. I tidningarna är han vit så det de jag tänkte på när jag svarade Sofia.

  3. Jag älskade denna. Gav den 4/5. Och jag gillade IronMan 3 också, 3/5.

    Tvillingarna verkar spektakulära. De lär återkomma i Avengers 2. Elizabeth Olsen spelar visst tjejen… Nice!

    En lustig detalj var att trots detta världsomvälvande hot inte de övriga Avengers hjälpte till… Det får man kanske ta, men lite konstigt. Hur hanterade de denna typ av egna historier i srrieböckerna? Jag menar var det inte rimligt att slå Iron Man en signal?

    • Åtminstone den manlige tvillingen dyker upp i vårens X-men – både Sony och Marvel har rättigheter till honom. Ska bli spännande och vilken version man kommer gilla mest.
      I serierna ploppar hjältar och skurkar upp i varandras tidningar – men som jag förstått det har inte Avengers bildats riktigt än. I serietidningen har de ett högkvarter där de softar med egen betjänt men än så länge verkar de mest träffas av en slump. Iofs kan man undra lite var Hawkeye var då han ingår i SHIELD.

      • Följer du Marvels Agents of S.H.I.E.L.D? Det var mycket exalterande när de i avsnitt 17 nämnde Cap’s fajt mot the Winter soldier. Världarna blev connectade.

      • Började titta men fastnade inte – serien var för repetitiv i smak – är mkt kinkig ang sådana ting i tv-seriernas värld😉

Kommentera

