Bloodsport (1988 USA)

bloodsport-posterJag har inte sett speciellt många filmer med Jean-Claude van Damme (JCVD), kanske en handfull, men när Movies-noire skrev om Bloodsport fick jag ett sug efter att stifta en närmare bekantskap med ”The Muscles from Brussels”. Frank Dux (JCVD) har anmält sig till en illegal kampsportsturnering i Hong-kong för att hedra sin gamle läromästare. På plats blir han god vän med en amerikansk fighter, inleder en kärleksaffär med en journalist som ska skriva om turneringen, är jagad av ett par klantiga amerikanska poliser som vill återbörda honom till hemlandet (av något oklara skäl) samt ska försöka vinna hela turneringen m.a.o den gode Dux har mycket att stå i.

Redan i de första scenerna anar jag vad det rör sig om för sorts film. I ett träningsmontage får man se de olika tävlanden träna inför den kommande turneringen. När tävlingens färgade deltagare presenteras skuttar han likt en apa upp i ett träd iklädd endast höftskynke för att krossa kokosnötter med sina bara händer inser jag är det bara att sätta sig till rätta i soffan och förbereda sig på en spännande resa in i kalkonernas värld. När jag ser Bloodsport vandrar mina tankar till Åsa Nisse filmerna för den här filmen har ungefär samma kvalitéer som filmerna om den famöse smålänningen. Dåliga skådisar, skrattretande repliker och samtidigt fruktansvärt underhållande. Fightingscenerna är bra och det är nog den anledning man ser en film av detta slag resten är uselt, ja riktigt uselt. Van Damme kan knappt formulera en mening (här kommer jag att tänka på Astrid Lindgrens ”klassiker” där främst barnskådisarna desperat kämpade med att komma ihåg sin repliker ) och filmen fyller med lätthet årskvoten för lustiga ansiktsuttryck. Men som sagt mycket underhållande men kanske inte på det sätt filmens producenter hade tänkt sig. Som extra bonus har Forrest Whithaker en roll i filmen och om ni undrar så är det inte han som klättrar i träd. Tilläggas bör att om JVCD resterande filmer fyller samma höga underhållningskvot lär jag definitivt se fler filmer av denna dåliga skådespelare.

Regi: Newt Arnold

Betyg: 4/10

10 thoughts on “Bloodsport (1988 USA)

  1. Jag kan bara inte med de här usla fightingrullarna som skvalpade runt i slutet på 80-talet/början -90. Kackiga storys, kopior av varandra, som bara skulle mynna ut i dussinaktiga fighter.

    Kan vi möjligen skylla på gamle Rocky Balboa för det här…? 😉

  2. Nja, fast jag ser en stor gnutta charm med filmen. Visst är det inga Oscarsprestationer, visst är replikerna inte direkt avancerade, men fighterna är bra och underhållningsvärdet är som sagt högt.

    Kalkon är något helt annat i mitt tycke. Då finns inte något underhållningsvärde och charm som jag hittar här. Men det är klart, det är ingen toppfilm 😉

    • Definitionerna av vad en kalkon är nog lite olika. I min värld är det en film med ambition men man misslyckas pga bristande kunskap eller dåliga beslut. T.ex är Moonraker en kalkon men Megasharkfilmerna är det inte då de sistnämnda inte ens har några ambitioner på att vilja vara bra. Jag tror nog att filmmakarna trodde de gjorde en bra film i fallet med Bloodsport men som sagt…..
      Hur som helst så var det en underhållande film och jag hade en roande stund framför tv och det är inte fy skam – tack för tipset 🙂

  3. I likhet med M-N är jag svag för de här filmernas charm och tycker absolut att de genom snygg fajting ger mer än Åsa-Nisse (men vem vet, han kanske har en grym roundhouse?). Vad gäller JCVD är jag ju svag för honom men måste förstås erkänna att han aldrig är bättre än filmen han för tillfället dyker upp i. Hade ju en liten peak med biofilmer under 90-talet men sedan sjunkit tillbaka till direct-to-dvd-hyllan.

Kommentera

