The Amazing Spiderman 2 (2014 USA)

The-Amazing-Spider-Man-2-Movie-Wallpaper-06-768x1024Peter Parker alias Spiderman stöter på en hel hög med problem i den här filmen: Hur ska han göra med Gwen Stacy? Genom att vara tillsammans med henne utsätter han Gwen för onödiga risker då han skaffar sig fiender genom att vara Spiderman. Det blir också allt svårare att dölja sin identitet för faster May. Samtidigt dyker det upp nya skurkar som Electro en elteknikner (vad annars) som råkar trilla ned bland elektriska ålar och får därigenom elektriska krafter. Slutligen återkommer Peters barndomsvän Harry Osborn till New York. Han har en dödlig sjukdom och hoppas att Spidermans blod kan bota honom. För att behandla allt detta (och lite till) behöver man ca två och en halvtimme och det är minst en halvtimme för mycket om ni frågar mig.

Jag gillade förra filmen, den var bättre än Raimis filmer, de filmerna led av att det var för mycket kärleksproblem och för lite superskurkar. Nu vet jag att tidningen åtminstone en bit in på åttiotalet var mer av en såpopera med inslag av spektakulära fighter men vad som funkar som tidning funkar inte alltid på film (The League of Extraordinary gentlemen t.ex). Tyvärr påminner senaste filmen mer om Raimis filmer än förra filmen av Webb. Därmed är det inte sagt att den är dålig men det blir lite trist när Gwen och Peter ska harva sina kärleksproblem för tredje gången och Peter ska ha ångest i omgångar för löftet han gav Gwens far i förra filmen. Det blir också lite tjatigt med Peters föräldrar iofs ett kittlande mysterium som byggdes upp i förra filmen men det även detta hade kunnat kortats ned. Ibland känns filmen som ett tv-program i en reklamkanal då man gärna förklarar allt en extra gång för de tittare som tillkommit mellan pauserna.

Det som är bra med filmen är skådisarna med undantag för Paul Giamatti som bjuder på ett pinsamt överspel som skurken The Rhino. Jaime Foxx som Electro och Dane DeHaan som Green Goblin ger båda fina porträtt som Spidermans antagonister.De är plågade själar och jag hyser en viss sympati för de två trots allt. Actionscenerna är bra bortsett från oskicket att frysa bilden i värsta Zack Snyder stil, otroligt irriterande. Däremot är slutfighten mellan Electro och Spiderman riktigt snygg i brist på bättre ord är det en böljande strid förlagd till elverk (vad annars när skurken heter Electro). Jag gillar också att de som skrivit manus verkar ha läst förlagan. Det är många blinkningar till oss serieläsare. Den enda fadäsen var att men hädade genom att byta ut platsen för fighten mellan Green goblin och Spiderman. Den ska ske på Brooklyn bridge inte i ett klocktorn. Skämmes!

Mitt slutomdöme blir sisådär. Filmen är ok men för lång den hade mått bra av att gå en extra runda vid klippbordet. Jag hade hoppats på något bättre men vad jag har förstått kan vi vänta oss avsevärt mer av Spiderman och hans universum. Innan film nummer tre dyker upp på biograferna ska man tydligen göra filmer om The Sinister six och Venom. Mitt intresse är fortfarande på topp.

Även Fiffi har sett filmen.

Regi: Marc Webb

Betyg: 6/10

4 thoughts on “The Amazing Spiderman 2 (2014 USA)

  1. Då var inte filmkvällen heeeelt bortkastad då…? 6/10 får väl klassas som okej, om än lite lågt. Samtidigt känns du inte jättebesviken när jag läser texten.

    Apropå att Sinister Six är på G… Jag tycker det är lite synd att inte fler av Marvels coola tjejer introduceras nu, speciellt när så många fått upp ögonen för Black Widow. Emma Frost, She-Hulk, Spider-Woman, det finns ju många.

  2. En sexa är klart godkänt hade bara hoppats på mer då jag gillade förra filmen så mkt. Det borde finnas plats för en o annan superhjältekvinna: Wonder woman, Emma Frost, Catwoman (i vettig version) eller någon av de mer intressanta versionerna av Batwoman skulle inte sitta fel. Har du läst serieversionen av Emma Frost? Fantastiskt underhållande kvinna med ett helt batteri av giftiga kommentarer.

    • Jag har läst Emma Frost, men inte speciellt mycket eller ingående, det ska jag inte säga men tillräckligt för att känns att hon skulle vara en störtskön filmkaraktär om hon spelas av rätt person. Wonder Woman kommer man få se när det blir film av Justice League 2017 – med Gal Gadot om ryktena stämmer.

      http://www.imdb.com/title/tt0974015/?ref_=nv_sr_1

      • Gal Gadot?!? Vad jag förstår ska hon tydligen göra ett gästspel i Superman/Batman filmen.
        Skulle vara roligt om DC lyckades med ngt annat än Batman. På tv-fronten ser det bättre ut. Green Arrow är klart godkänd och The Flash är på gång.

Kommentera

