Årets bästa filmer 1988

1988-300x264 Det här filmåret är bloggkollegan Fiffis favoritår i filmernas värld. Vad jag anser om detta år och andra kommentarer dyker upp efter listan. jrswcqq1p0 10 Le Grand bleu Hur hamnade den här filmen på listan kanske någon undrar med tanke på mitt tidigare betyg. Ju längre tiden går sedan jag såg filmen desto mer bleknar den asjobbiga Arquette bort och filmens styrkor lyfts fram. Kan dock inte släppa tanken på hur bra filmen hade kunnat bli med en enda liten ändring i manus och rollbesättning. dirty-rotten-scoundrels-1988-_151230-fli_1387114848 9. Dirty rotten scoundrels Härligt samspel mellan Caine och Martin i en rejäl hejsansvejsanfilm som har många underhållande scener. big-keyboard 8. Big En komedi som andas åttiotal och hubba-bubba samtidigt har den en allvarlig botten. Hanks är bra på att spela barn i en vuxen mans kropp och Loggia är härlig som smågrinig chef. colors-sean-penn 7. Colors Jag är svag för: Kriminaldramer, Sean Penn och Robert Duvall. Kombinera detta så räcker det för att hamna på listan. rain-man 6. Rain man Filmen som gjorde att jag blev tvungen att omvärdera Cruise. Innan den här var han en fjant i mina ögon efter detta underhållande men allvarliga drama blev han en skådespelare. uyHoP7CYvQoRtVKk5CpVNLXWZq6 5. Shoot to kill Kan en film kännas mer perfekt? Suveräna miljöer, bra skådisar i ALLA roller, spännande historia och samtidigt kryddad med skämt man sitter och skrockar till. En härlig filmstund kort och gott. a-fish-called-wanda-1988-_137619-fli_1371717270 4. A Fish called Wanda  Det finns många minnesvärda scener och karaktärer i den här filmen. Bara ”hundmorden” gör att den förtjänar sin plats men lägg sedan till ett starkt manus och Cleese, Kline, Curtis och Palin i högform och man har en mycket minnesvärd komedi. totoro_4 (Large) 3. Min vän Totoro Det är en bagatell men den mysig sådan som gör mig på otroligt gott humör. Men jag ska erkänna att kattbussen är lite ruggig. mississippi-burning-41 2. Mississippi burning Vart har Alan Parker tagit vägen? Han har gjort många bra filmer men detta är nog hans bästa. Tacksamt ämne i en kombination med Gene Hackman som äger varenda scen han är med i. Har man inte sett filmen ska man se till ordna detta på stört. midnight-run-de-niro 1. Midnight run DeNiro i en komedi? Det var det jag tänkte innan jag såg filmen och det funkade hur bra som helst. En roadmovie som saknar motstycke. Otroligt rolig men samtidigt både spännande och gripande i sina stunder. Än en film som får mig på gott humör trots att (nästan) alla är irriterade på livet och varandra genom hela filmen.

Bubblare: Working girl, Dubbelgångare, Förrådd, Cop, The Naked gun.

Kvar att se: Eldflugornas grav, Dränkta i nummerordning, Cinema Paradiso, Zigenarnas tid, Bull Durham.

1988 är ett stabilt år men det saknar s.k ”wow filmer”. Jag finner ingen Matrix eller någon Lars and the real girl under detta år. Listan består till största delen av action och komedier och det kanske var dessa genrer som präglade detta decennium? Majoriteten av filmerna är som vanligt från USA och den svenska film som är värd att nämnas är väl Besökarna som var ok då men inte idag. Nummer ett till sex var förhållandevis lätt att stoppa in men sedan är det en mer eller mindre en grå massa där jag misstänker att filmerna lätt kan bytas ut. En del av bubblarna skulle jag nog kunna tänka mig få en plats vid en omtitt men i dagsläget är minnet av de filmerna för vagt för detta ska ske. Och nej, jag har inte glömt bort Die hard men en film vars dialog ger mig migrän är chanslös i kampen om en listplacering trots bra actionscener.

14 thoughts on “Årets bästa filmer 1988

  1. Jag blir alldeles lycklig bara jag ser årtalet! Personligen tycker jag ju att 1988 har en drös med WOW-filmer. 😉

    Din lista är spännande, jag gillar att vi bara har fem överlapp. Din nummer ett har jag inte sett på år och dar, minns helt ärligt inte mycket av den, men den ligger på ska-se-snart-listan. Colors minns jag som helt okej men när jag såg den förstod jag inte alls Sean Penns storhet.

    Har du tänkt på att du har väldigt många manliga duos på bilderna? 😉

    • Håller med om att Penn är like blek i Colors men heller en blek Penn än ingen alls.
      Kan nog bli fler överlapp efter att jag sett om både Dubbelgångare och Betrayed.
      Blev många gubbar – det kanske var ovanligt gubbiga filmer detta år 😉 Tänkte inte alls på det .

  2. Ping: 1988 – VÄRLDENS BÄSTA FILMÅR

  3. Oj då, här dyker det upp en oannonserad årsbästalista helt plötsligt. Najs.

    Jag kommer väl med en egen dito vad det lider och då saknas bara en till de fem som behövs för UÅL.

    Men först, imorgon UÄL för 1999…

    • Vet att jag är ensam om att inte gilla Die hard men det är något med replikerna i den filmen som får mig att se rött. Totoro slår jag ett slag film – inget dramturgiskt mästerverk bara en mysig film som gör en glad.

  4. Bra urval må jag säga! Dock har jag svårt för stilen som nr 3 står för..så den går bort.
    Och visst saknar jag också Die Hard här! Mycket! 😉
    Annars var det finemang, och Fiffi har nog ganska rätt i sitt betyg om filmåret 1988. Ber att få återkomma med en egen lista!

    • Ang. Die hard se svaret till Sofia. Synd att du har svårt för den japanska stilen för de har gjort många bra tecknade filmer.
      88 är stabilt men långt från det bästa året – tycker jag.
      Ser fram emot FILMR:s lista 🙂

  5. Totoro skulle jag verkligen vilja ta mig an och när Midnight Run dykt upp på tre listor kanske jag borde omvärdera dessa angelägenhet… Annars kan jag ju inte annat än applådera Wandas närvaro.

    Och inga wow-filmer?! Vi har ju tex Die Hard 😀

    • Hade min fru gjort listan hade Die hard med lätthet toppat listan men nu är det som så att den här bloggen sköts av en gringubbe 😉
      Totoro är en bagatell men en otroligt bra sådan väl värd att se- ett litet glädjepiller.

Kommentera

