X-men

X-MenLegacy_FinchPoster

Mot slutet av den här veckan sker förhoppningsvis en av mina höjdpunkter detta bioår då filmen med X-men, Days of future past, har premiär. Jag tänkte tipsa om min favorithistorier med dessa världsberömda mutanter. Det flesta av serierna går att få tag på antingen i välsorterade seriebutiker eller på nätet om man nu blir lite nyfiken.

X-men startade som serie redan på 60-talet och håller på än idag. Jag läste serien mellan ca 1980 fram tom att Whedon tackade för sig. Tyvärr har både X-men och Marvel chanserat i.o.m att deras filmer har blivit en succé. Förlaget rider på framgångsvågen och pumpar ut högvis med serier man byter tecknare och författare, lägger ned och startar om serier i en strid ström och jag har tyvärr totalt tappat intresset. Däremot var serien under några decennier en av mina favoriter och här kommer nu grädden på moset av denna digra produktion. Jag har endast hållt mig till superhjältegruppen X-men och tar inte med spinoff serier som t.ex Generation X, X-factor m.fl.

uncanny-x-men-1727. The Uncanny X-men 172-173: Scarlet in glory (Claremont/Smith). Wolverine ska gifta sig men bröllopet riskerar att hamna på is då både Viper och The Silver Samurai attackerar X-men. Wolverine står ensam kvar tillsammans med Rouge, X-mens senaste rekryt i en kamp mot klockan för att rädda sina vänner. En spännande story med fina teckningar av Paul Smith. Vill också tillägga att serierversionerna av Viper och The Silver Samurai är vida överlägsna fjanterierna vi fick se förra sommaren.

 

 

6. The Age of Apocalypse (Scott Lobdell m.fl/ Joe Maduera m.fl) Det här är en s.ko_euxKx-men-age-of-apocalypse-comic-set crossover dvs äventyret spänner över flera tidningar en grepp jag vanligtvis avskyr då det görs endast för att tjäna mer pengar och artisteriet blir oftast lidande. Här har man dock lyckats relativt bra. Handlingen är satt i en alternativ verklighet där Professor Xaviar mördats och Magneto leder X-men i en kamp mot storskurken (både bokstavligt och bildligt) Apocalypse som erövrat stora delar av vår planet. Kanske inte den bästa serie att börja med då det är en anings förvirrande för den oinvigde men det är en maffig upplevelse på närmare tusen sidor om man nu väljer att läsa rubbet.

x-men-1405 The Uncanny X-men 139-140….something wicked this way comes. (Claremont/Byrne). Wolverine och Nightcrawler drar till Kanada för att campa och träffa gamla vänner till Wolverine. Oturligt nog så härjar Wendingo (en obehaglig version av Bigfoot) i trakten. En rak och enkel historia som är rolig på sina ställen. Claremont har här ett bra driv i sin dialog (något som inte hör till vanligheterna) och kontrasten mellan den burduse Wolverine och den mer kulturelle och finkänslige Nightcrawler är underhållande.

 

 

4. The Dark Phoenix saga: The Uncanny X-men 132 – 137 (Claremont/Byrne). X-men attackeras av Theuncanny-x-men-136 Hellfire club och tas tillfånga. Vad Hellfire club inte vet är att Jean Grey är något instabil och man släpper lös krafter som hotar universums existens. En tight och rafflande story med ett slut som är mycket bra om än något melodramatiskt. Men naturligtvis har Marvel varit tvungna att peta i storyn i senare nummer vilket gjort att den har förlorat en del av sin glöd och betydelse.

 

 

 

astonishing_xmen_2

3. The Astonishing X-men 1 -24 + Giant size X-men. Whedon/Cassaday: Här rör sig om flera olika berättelser som dock länkas samman av att jorden står inför ett anfall från yttre rymden. Dialogen är top-notch men kan man vänta sig något annat från Whedon? En del av berättelserna är mycket bra andra lite mindre men lägstanivån är hög. Serien blir inte sämre då man behållt samma tecknare i alla nummer. Cassadays bilder är ljuvliga.

 

 

 

2. New X-men 114 – 154. Morrison/Quitely. Hela Morrisons svit om X-men håller 9855_4_0131mycket hög klass. Likt Whedon är det många olika äventyr men alla serienumren bildar en större helhet så New X-men kan läsas som en historia. Morrison startar med att utplåna några miljoner mutanter för att sedan introducera Xaviers onda syster och kör vidare på högsta växel ända in i mål.  Historierna är spännande, roliga, sorgliga och fantasifulla mao ”buisness as usual” när Morrison står som författare. Gruppen X-men är här otroligt coola och coolast av dem alla är Emma Frost, lätt seriens bästa karaktär vars främsta förmåga är mördande one-liners.

 

2347564-tumblr_lq7z3xYkYJ1qc1kefo1_1280

 

Days-of-Future-Past1. Days of future past The Uncanny X-men 141 – 142 (Claremont/Byrne) Det blir inte bättre än så här. Jag ska inte spoila något då jag inte vill förstöra filmen som baseras på detta mästerverk. Om Singer lyckas eller inte med sin adaption får vi svar på inom en vecka. Men det ser hoppfullt ut efter att jag sett ett par trailrar.

6 thoughts on “X-men

  1. Ska bli intressant att se hur de hanterar tidsreseaspekten i Days of Future Past. Jag känner ju inte till nåt om serien men det jag hört samt titeln antyder nåt sånt.

    Kul genomgång. Hade ingen aning att Whedon varit med och skrivit X-Men.

    • Tackar.
      Om man går efter tidningen hanteras den tillfredsställande även om de bytt resenär, i tidningen är det Kitty Pryde.
      Whedon har skrivit en och annan tidning men tyvärr alldeles för få om jag fick önska.

    • Oj jag ska göra mitt bästa. De flesta serierna jag nämner finns som samlingsalbum på ena eller andra sättet. De mesta finns faktiskt på svenska förutom The Age of apocalypse. Jag gör ett försök:
      7. Augusti – September 1983
      6. Feb 1995 – Juni 1995 (är dock en himla massa titlar som ryms här men de gavs ut under samma tidsspann)
      5 Nov – Dec 1980
      4 April – sept 1980
      3 July 2004 – july 2008
      2 July 2001 – maj 2004
      1 januari – februari 1981
      Tror jag fått med det rätta datumen men som sagt de flesta finns som TPB och brukar då bli lite billigare. För en förstagångs läsare rekommenderas Whedons Ashtonishing X-men.

  2. Kul inblick i Marvel ”original”-universum, som jag inte alls har koll på. Varför är inte Emma Frost med i filmerna, hon verkar sassy! Tänkte försöka se Days.. denna vecka!

Kommentera

