Saving Mr.Banks (2013 USA)

images-179194Walt Disney har i flera år haft ett begär (kan nog inte beskriva det med ett bättre ord då karln i närmaste är manisk i sin iver) att få filma boken Mary Poppins. Anledningen till att han vill filmatisera berättelsen om om guvernanten med magiska krafter är att hon lovat sina barn och ett löfte till barn bryter man inte (stön). Det går inte som Disney tänkt sig,  författarinnan P.L Traver vägrar att låta sin historia filmas. När hon kommer på ekonomisk obestånd inser hon till slut fakta och antar Disneys erbjudande mot att hon får ha ett ord med i produktionen. Travers reser till USA för att övervaka manusarbetet som blir en stormig historia. Parallellt med denna handling får vi även följa författarinnans barndom i Australien och får svaret på gåtan om varför hon är så motvillig att sälja sin historia.

Jag hade mina dubier innan jag såg filmen det ska erkännas. En BOATS film om produktionen av Mary Poppins gjord av filmbolaget Disney? Kan det bli annat än sockersött och förljuget? Det var inte mycket som talade för den här filmen mer än Emma Thompson i huvudrollen och då hon inte gör så mycket film nuförtiden var det bara att bita i det sura äpplet som mot alla mina förväntningar visade sig vara välsmakande om än aningens sockrigt i smaken.

Tom Hanks är bra i rollen som Disney även om jag inte tror en minut på det porträtt som filmen presenterar för oss tittare. Du blir inte filmbolagsdirektör genom att vara en skrockande mysfarbror med blöta ögon men ok jag hade inte förväntat mig något annat. Emma Thopson visar för vilken gång iordningen (?) vart skådespelarskåpet ska stå. Hon äger hela filmen, minsta min, frasering, blick ja hon är en fröjd att skåda. Den stora överraskningen är dock Colin Farrell i rollen som Travers far även om han för vilken gång i ordningen (?) spelar en charmig slarver. Skildringen av Travers barndom är det som griper tag i mig som tittare.

Trots en hel del sötsliskighet finner filmen mot alla odds en plats i mitt hjärta. Partierna i Australien är kanske filmens bästa delar och det är en gripande historia. När man hamnar i nutid är kanske inte filmen lika dramatisk men desto mer underhållande då fighterna mellan de artige och tillmötesgående Disney och den bitska Travers får mig att sitta och småle. En film där mina negativa förväntningar kom på skam. Trevligt!

Regi: John Lee Hancock

Betyg: 7/10

3 thoughts on “Saving Mr.Banks (2013 USA)

  1. Haha, du gjorde mig lite fundersam där ett tag med hur Farrell skulle kunna spela Emma Thompsons pappa 🙂 Låter lovande och det är klart att man måste se en film om en så bra musikal… Nu ska jag bara få till det också 😉

Kommentera

