Oculus (2013 USA)

Oculuc-PosterTim hamnade på mentalsjukhus som barn då han mördade sin far,  filmen börjar med att han förklaras frisk och släpps ut. Han möts av sin syster Kaylie. Hon hävdar på fullaste allvar att Tim inte var skyldig till faderns död. Systern har kommit fram till att det var en spegel i barndomshemmet som är skurken i dramat då den bär på en förbannelse (tjugo års terapi down the drain). Systern har riggat barndomshemmet med allehanda inspelningsapparatur som är välbekant för oss som ser filmer av detta slag. Hon tänker bevisa att spegeln har krafter som driver folk till vansinne och att Tim är oskyldig. Parallellt med detta händelseförlopp får vi se vad som verkligen hände i huset för tjugo år sedan och bit för bit vävs det förflutna och nuet samman tills det blir svårt att skilja dröm och verklighet åt.

Jag är den förste som erkänner att filmen innehåller sin beskärda del av korkade handlingar, oklarheter och bristande logik. En del partier i filmen är lite oklara i synnerhet när man mixar nuet med det förflutna och jag känner nog att jag kanske skulle behöva se om filmen för att få en större klarhet i en del av händelseförloppet. Trots dessa invändningar gillar jag filmen. Det är en ryslig historia med en krypande stämning. Handlingen känns relativt originell och regissören och tillika manusförfattaren Mike Flanagan sysslar inte billiga effekter eller kör på med massa CGI tjafs det här är en hederlig (om än kanske lite onödigt komplicerad) spökhistoria där man satsar mer på stämning än effekter men en del slafs finns det för den som söker sådant. Skådisarna sköter sig bra även barnskådisarna som porträtterar Tim och Kylie som unga.  Jag rös till flera gånger och även om jag efter tjugo minuter var ganska säker på hur det skulle sluta var vägen dit både ryslig, spännande och relitivt originell men man får vara observant så man hänger med i en och annan av svängarna.

Regi: Mike Flanagan

Betyg: 7/10

10 thoughts on “Oculus (2013 USA)

  1. Även om det kanske varit lite överproduktion på spökhistorier under de senaste åren är det svårt att komma ifrån att de är jäkligt effektiva, inte minst eftersom de kan komma undan en massa CGI ifall de spelar sina kort smart. och det verkar ju den här göra.

    Däremot kan jag inte bestämma mig för om jag gillar affischen eller inte.

      • Det har du helt rätt i. Varulvar dyker upp då och då men det är en varelse man har svårt att få till bra på film.

  2. Perkele, fan 7/10! Nu stör det mig ännu mer att jag inte hann iväg på den här igår, jag tror på den och ditt betyg visar att jag tänker fortsätta tro på den. Får försöka hitta en VM-lucka och smita iväg till biografen 🙂

    • Själv har jag tre filmer på repertoaren som jag vill se om man kastar in vackert väder i leken blir det svårt. mkt svårt.
      Den här filmen funkar troligen utmärkt i det lilla formatet så man behöver inte springa på bio om man nu kan ge sig till tåls.

  3. Nu har jag alltså sett Oculus och den har en del som funkar effektivt, men även en hel del brister (som du också är inne på). Förstår om den går hem om man gillar denna sortens övernaturliga skräckisar som nästan enbart utspelas i ett hus.

    Så här på rak arm föredrar jag filmer som Sinister, The Conjuring och Deliver Us from Evil för att nämna några nyare skräckisar jag tycker är bättre. De har mer thriller över sig och blir inte så enformiga. Men ingen är perfekt och alla tycker olika 🙂

    • Sinister och The Conjuring är båda bättre filmer själv vart jag inte så förtjust över Deliver Us from Evil som hade för många drag av popcornskräck över sig. Sedan kan det nog spela in mycket att alla filmerna förutom just Deliver kör på den mer subtila och lågmälda skräcken i varierande grad. Ju mindre specialeffekter desto bättre rysningar är en tumregel för mig (oftast).

Kommentera

