My name is Khan (2010 Indien)

nbhIbland kan kulturella skillnader ställa till det när man ska se en film. Dagens film är från Indien och efter titten kan jag dra den enkla slutsatsen att jag och Indierna inte riktigt har samma smak om vad som är bra och dåligt. My name is Khan handlar om mycket, väldigt mycket men för att göra det enkelt: Khan (som har någon form av mentalt funktionshinder asperger månne?) flyttar till USA efter sin mors död. Han gifter sig med en ensamstående mor som ser ut som en fotomodell och tydligen inte har några problem med att hennes man beter sig som Rain man light men det sägs att kärleken är blind. B.la så raggar Khan på sin blivande fru genom att göra ett fat-face åt henne när hon ska äta en pralin och där någonstans borde en normalt funtad person tacka för sig (tyvärr satt jag kvar trots att ett helt batteri av varningsklockor började ringa). En personlig tragedi gör att Khan ger sig ut på en odyssé  för att söka upp och tala med USA:s president.

Den första halvtimmen är ganska bra när vi får följa Khans barndom i Indien när han sedan flyttar till USA går filmen från rena fjantigheter till en pekoral av grandiosa mått som trotsar all beskrivning. Jag har tidigare sett och uppskattat filmer från Indien men de filmerna har varit av den mer lättsamma sorten och fungerade väl. Det här magplasket kan nog bäst förklaras med att i My name is Khan är tänkt att vara seriös något som inte funkar alls men som jag tidigare skrev kan de kulturella skillnaderna vara boven i dramat.

Vi var tre i familjen till en början. Min fru som är den klokaste i sällskapet kastade in handuken efter 45 minuter. Min dotter försvann efter 90 minuter återkom efter en tur till datorn och IMBD för att upplysa mig om att filmen var närmare tre!! timmar lång sedan gick hon klokt nog och la sig. Kvar satt jag och iom att jag är dum i huvudet såg jag hela spektaklet, något jag ångrar än idag.

Regi: Karan Johar

Betyg: 1/10

4 thoughts on “My name is Khan (2010 Indien)

Kommentera

