Exorcisten (1973 USA)

the-exorcist-posterDetta torde vara en av de mest kända skräckfilmerna som gjorts.  Exorcisten har även ett rykte om sig att vara en av de rysligaste. Det sägs att folk svimmade under visningarna men hur sant det påståendet är låter jag vara osagt. Filmen är baserad på boken med samma namn av författaren William Peter Blatty och filmatiserades av den inte helt ökände regissören William Friedkin som b.la gjort filmer som The French connection och Killer Joe.

Exorcisten startar med en präst, Fader Merrin,  som leder några utgrävningar i Irak där får han illavarslande förbud om att han kommer få strida mot ondskans krafter. Storyn förflyttar sig till USA där vi får följa en skådespelerska och hennes dotter Regan. Dottern hittar ett ouijabräde i källaren och släpper därmed loss onda krafter. Regan börjar få problem med sömnen och beter sig allt mer konstigt. Modern kontaktar diverse läkare men ingenting verkar hjälpa och dottern blir allt sämre. I ren desperation kontaktar då mamman en katolsk präst Fader Karras som föreslår en exorcism.

Det var ett par år sedan jag såg filmen sist och i ärlighetens namn mindes jag inte speciellt mycket om vad jag tyckte om filmen. Efter omtitten kan jag nog konstatera att Exorcistens rykte som skräckfilm är en anings överdrivet.

Filmen är mycket välgjord. Skådisarna är bra, musiken stämningsfull och storyn duger mer än väl. Friedkin bygger upp historien effektivt under filmens första timme. Det är en krypande stämning som ger mig rysningar. Öppningsscenerna i Irak med Fader Merrin f.ö spelad av svensken Max von Sydow väcker olustkänslor trots att det inte händer speciellt mycket. Ellen Burstyn som spelar Regans mamma ger ett fint porträtt av en allt mer maktlös förälder och får mig engagerad över barnets väl o ve. Storyn har mig helt i sin hand under den första timmen men sedan tappar Friedkin greppet och det med råge. Det onaneras med krucifix, spys, sängar svävar och huvuden vrids i 360 grader och jag kan inte göra annat än att sucka för det är så otroligt överdrivet när regissören går all in . Resultatet blir bara fjantigt och inte det minsta rysligt, möjligtvis äckligt men knappt ens det allt är så överdrivet. Det är de små sakerna som ger mig kalla kårar t.ex när Fader Karras hör sin döda mors röst på ett kassettband eller ”råttorna” på vinden inte svävande sängar och annat trams. Det är synd för det här hade kunnat bli en riktigt bra rysare. Betyget blir dock förhållandevis högt tack vare den första timmen.

Regi: William Friedkin

Betyg: 5/10

8 thoughts on “Exorcisten (1973 USA)

  1. Intressant, för jag trodde de flesta gillade svävande sängar och 360 graders vridning på huvudet? 😉 Men jag håller med dig. Jag föredrar också det rysliga där man med små medel skapar en otäck känsla. Det urartar en del och det har aldrig varit en favoritfilm.

    The Exorcist fick trots allt en stark trea av mig.

    • En femma hos mig är att likställa med en stark tvåa/svag trea skulle jag tro. Vet egentligen inte varför man tror att skräck = massa effekter. Kanske tror man att publiken kräver stora effekter?

  2. Såg om den här förhållandevis nyss och kan bara hålla med — välgjord på alla sätt och vis men inte särdeles läskig. Jag blev däremot positivt överraskad av att storyn ändå höll ihop så pass bra för det var inte så jag mindes filmen från min första titt.

    • Storyn är det inga fel på och jag blev lite småsugen på att läsa boken. Troligtvis är den ruggigare. Överdrivna effekter blir oftast bättre på bok än visuellt.

      • Japp, det är anledningen till att jag inledningsvis hade lite svårt att ta till mig filmen (den blev bättre vid omtitt). Hade förstås läst boken och tyckte den var jättebra. Med förbehållet att jag var ganska ung, vet inte hur den skulle hålla idag.

  3. Håller faktiskt med dig om mycket. Jag lyckades aldrig se den påstådda storheten i filmen, den gav mig definitivt inga rysningar. Upplevde den i sin helhet som en medioker skräckfilm.

Kommentera

