Seraphim falls (2006 USA)

600full-seraphim-falls-posterDet var bra ett tag sedan jag såg den här västernfilmen och då under ogynnsamma förhållanden (filmen rullade i bakgrunden). När Jojjenito skrev om filmen på sin sin blogg blev jag sugen på en återtitt. Seraphim falls består av en enda lång jakt. En ensam man, Gideon jagas av fem män som leds av Carver.  Varför han jagas är oklart men klart är att ledaren av de fem är skoningslös i sin jakt och att det är personliga skäl som är Carvers drivkraft. Filmen startar i snötäckta berg och finalen utspelar sig i ett solbränt och platt ökenlandskap.

Här är det full fart från början till slut utan några döda punkter och i sina stunder riktigt spännande. Filmens antagonister spelas av Pierce Brosnan och Liam Neeson och i birollerna hittar man godingar som Michael Wincott, Ed Lauter och Kevin J. O’Connor. Stundtals får jag lite First blood känsla under filmens gång då Gideon hela tiden är i underläge både numerärt och i fråga om utrustning men trots detta plockar han sina förföljare en efter en b.la får Gideon användning för ett hästkadaver i sin kamp mot Carver. Filmen har en liten tvist mot slutet och man får fråga sig om vem som egentligen är hjälte eller skurk i dramat. Det blir också lite flummigt under upplösningen i öknen med ett par karaktärer som dyker upp. Jag börjar även då undra om filmen handlar om något mer än en hämndhistoria i västernmiljö. Filmens namn Seraphim falls kan nämligen tolkas på mer än ett sätt. Men låt inte den något flummiga finalen avskräcka från en titt då det är en västern som är både bra och välspelad. Väl värd en titt. Även Sofia har sett filmen.

Regi:David Von Ancken

Betyg: 7/10

4 thoughts on “Seraphim falls (2006 USA)

    • Åha såg att jag t.om kommenterat om filmen hos dig för en tid sedan – se där vad åren går. Lågger till en ping i min text.
      Jag tror att slutet blir lite bättre när man är beredd på det. Jag mindes filmen vagt som sagt men koncentrerade mig nog lite mer vid den andra titten. Betygsmässigt ligger vi ganska lika trots dina invändningar mot huvudrollsinnehavarna.

  1. Håller med om ditt betyg!
    Underskattad western med märkliga och luriga inslag. På ett synnerligen intressant sätt. Bra huvudrollsinnehavare! 🙂

Kommentera

