Sabotage (2014 USA)

300px-Sabotage2014-TitleIngen blev gladare än jag när Arnold Schwarzenegger gjorde comeback i filmvärlden. Under stora delar av 80 och 90-talen var han en av mina favoritskådisar. Hans första film där han hade huvudrollen efter sin tid som guvernör i Kalifornien var The Last stand och jag kände som att Arnie var på rätt väg då jag gillade filmen och hans prestation. Dagens film däremot……..

Sabotage handlar om en grupp narkotikapoliser som leds av John ‘Breacher’ Wharton (Arnie). Under ett tillslag mot en drogkartell passar gruppen på att gömma undan 10 miljoner dollar som man tänker dela på senare. Deras överordnade misstänker att gruppen gjort just detta och startar en internutredning men kan inte bevisa något. De verkliga problem startar dock när man ska hämta de stulna pengarna. Bytet är spårlöst borta och någon börjar avrätta narkotikagruppens medlemmar en efter en. Det verkar som att drogkartellen beslutat sig för att hämnas.

För att en sådan här film ska kunna fungera måste man åtminstone heja på hjältarna något som är mycket, mycket svårt när det rör karaktärerna i Sabotage. Dessa verkar ha skrivits av någon som har en märklig syn på vad som är tufft för det är vad filmens karaktärer desperat försöker att vara men istället är de bara irriterande och larviga. Vi börjar med deras namn där var och en tagit ett ansträngt smeknamn typ Breacher, Grinder, Pyro etc. För att förstärka deras tuffhet består gruppens vokabulär av ord som motherfucker, pussy, dick, fuck något som blir otroligt tröttsamt att höra på i längden. Överhuvudtaget agerar och beter de sig som en grupp hormonstinna tonåringar och hade troligen aldrig kunnat bli poliser än mindre s.k elitpoliser som filmen vill göra gällande att de är. Det är en grupp obalanserade individer som bäst skulle höra hemma på någon vårdinrättning. Bara detta gör att filmens premisser faller då jag inte köper konceptet för fem öre att denna grupp är poliser. Det känns bara skönt när de en efter en tas av daga så jag slipper höra och se deras tröttsamma kackel och agerande.

Manusmässigt håller inte storyn men jag kan inte riktigt gå in på detaljer här då jag skulle spoila alltför mycket men man kan lugnt påstå att skurkarnas agenda är minst sagt märklig. Sabotage är en rejäl soppa men på pappret verkade det nog kunna blivit en riktigt bra actionthriller. Frågan är vem man ska skylla på. Manusförfattaren, regissören? inte skådisarna för de verkar göra vad de ska nämligen att följa en inkompetent regissör som följer ett uselt manus och agerar därefter. Det var länge sedan jag såg en sådan hop lågpresterande skådisar och värst är Mireille Enos som spelar över så grovt att skämkudden sitter fastnitad i näven då hon är allt för ofta är i bild. Det enda positiva med filmen är dess sista minuter. De minuterna hade man kunnat förvaltat bättre och utvecklat till en film istället för den här dyngan.

Movies-noir och Fripp har sett filmen och tyckte helt annorlunda, den sistnämnde så annorlunda att jag på fullaste allvar undrar om vi sett samma film.

Regi: David Ayer

Betyg: 1/10

6 thoughts on “Sabotage (2014 USA)

  1. Hahaha, skön text! 🙂
    Jag har sett filmen men och jag håller med dig i mycket du skriver även om mitt betyg landande lite annorlunda än ditt (mitt inlägg kommer nästa vecka tror jag).

  2. Etta! Wow.

    Nåväl jag tyckte att det var en riktigt underhållande film. Håller med om att poliserna inte direkt beter sig som de proffs de utges att vara, men man får kanske tänka att de alla lider av PTS eller något sådant.

    Etta! Wow.

    Tack för pingen! 🙂

    • Jo en etta blev det. Kanske betyget färgades av att filmen verkade så bra på pappret och att Arnie inte levererade förens det var tio minuter kvar av filmen. En grym besvikelse.

  3. Filmen lider definitivt av dåliga karaktärer. Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Just karaktärerna är filmens klart svagaste del och då kan man inte direkt ta den på allvar. För den försöker ändå vara allvarlig.

    Nästan som man försökt slänga in The Expendables-karaktärer i en ganska mörk film. Med RÄTT karaktärer hade filmen blivit så pass mycket bättre.

    Jag fann dock som Henke en hel del underhållning i filmen och därför blev det godkänt till slut. Samtidigt kan jag förstå om man inte alls gillar filmen. Fick väldigt blandade känslor av den. Men som jag skrev i en kommentar till filmen så föredrog jag helt klart denna framför The Expendables som var nära en kalkon (bara sett ettan).

    • Det var det jag reagerade på främst krocken mellan allvar och osannolika karaktärer som till på köpet var asjobbiga. Jag har ofta svårt för den där påklistrade tuffheten, det är bara i några få filmen det funkar t.ex Predator.
      Har svårt att jämföra denna med Expendables som iofs inte heller är en bra film men den håller sig åtminstone till premisserna den sätter upp men även där är det s.k tuffa tjafsandet trist och fjantigt i längden.

Kommentera

