The Conspiracy (2012 Kanada)

Poster_for_The_Conspiracy_(2012_Film)När kompisarna och dokumentärfilmarna Aaron och Jim kollar in ett youtubeklipp som rör en stolle som står på gatan och gapar om olika konspirationer får de iden att göra nästa film om detta original. De tar kontakt med Terrance som mannen heter och lyckas vinna hans förtroende. Intervjuerna rullar på och Terrance mal på om olika teorier om hur vår värld verkligen styrs. Aaron och Jim är inte så värst intresserade av konspirationerna utan mer hur dessa människor som lever med alla dessa teorier fungerar och tänker. Så en dag är Terrance spårlöst försvunnen. När en flyttfirma ska frakta bort Terrance ägodelar passar dokumentärfilmarna på att lägga beslag på hans anteckningar. När de studerar hans anteckningar börjar de inse att Terrance kanske inte var så stollig som han verkade eller är det som så att de två dokumentärfilmarna påverkas mer av konspirationsteorierna än vad de vill erkänna?

The Conspiracy var en trevlig bekantskap. Jag gillade att filmen startar nästan som en komedi när vi får träffa Terrance och höra på hans raljerande för sedan sakta bli allt mörkare i tonen, något som nästan skedde omärkligt. Filmen är en blandning av låtsasdokumentär och found footage. Storyn snirklar sig fram och mot slutet är jag lite osäker på vad som egentligen har hänt. Man lyckas få till en bra stämning och lite småspännande blir The Conspiracy ibland speciellt mot slutet då det hettar till ordentligt för de två dokumentärfilmarna.

Regi: Christopher MacBride

Betyg: 6/10

3 thoughts on “The Conspiracy (2012 Kanada)

  1. Spännande, den här måste jag se. Av de konspirationsfilmer jag sett tror jag bara hälften lyckas, men ju äldre jag blir desto mer paranoid blir jag själv…

  2. Håller med Magnus, den här lät ju rätt intressant. Som gammal konspirationsteorinörd kan jag ju inte låta bli att bli nyfiken, jag gillade ju tom den där Mel Gibson-rullen.

Kommentera

