Locke (2013 Storbr)

3gI2W3B5Sl6lIcyTdYUS0yGj8q7Ivan Locke arbetar som ingenjör på en cementfabrik. Han är på väg hem där hans fru förberett för en familjekväll framför tv: n då man ska se på en fotbollsmatch. Det är viktigt att Locke får vila upp sig då företaget har en stor cementleverans tidigt nästa morgon. Vid ett trafikljus tar Ivan ett ödesdigert men genomtänkt beslut och i stället för att köra hem påbörjar han en resa mot London. När bilturen lider mot sitt slut har hela Lockes liv förändrats.

Locke utspelas till 99% i bilen som vår huvudperson kör. Han är ensam i bilen och den enda kontakten och interaktion med omvärlden är genom bilens inbyggda(? jag är inte så bra på moderna teknikaliteter) telefon. En del har funnit den här filmen vara aptråkig något jag förstå då den på sina ställen har lanserats som en thriller !!! Om jag trodde att jag skulle få en thriller och istället fick lyssna på en man i en bil som diskuterar cementleveranser skulle jag nog också rasa. Jag visste inte så mycket om filmen mer än att det var en av mina absoluta favoritskådisar i huvudrollen, Tom Hardy, samt att det inte var en thriller.

Jag gillade filmen och blev engagerad i Lockes problem och liv, jag trodde aldrig att jag skulle kunna bry mig så mycket om cement. Nu förs det även andra samtal under bilturen t.ex med Lockes fru som befogat undrar varför hennes man kör till London istället för hem men om jag ska vara ärlig så var det cement leveransen som var mest intressant.  Man kan givetvis diskutera de beslut Locke tar iom sin oplanerade biltur men jag förstår hans val även om jag nog inte hade handlat som huvudpersonen än mindre satt mig i hans situation. Man kan beskylla Ivan Locke för mycket men han är åtminstone en människa som tar ansvar för sina handlingar, skyller inte på någon annan (som så många verkar göra nuförtiden) och är beredd att ta konsekvenserna för vad han gjort och gör. Hardy är briljant i huvudrollen men man skulle kunnat skippa hans påklistrade Walesiska dialekt, iofs en petitess i sammanhanget.

Efter en stund blir bilen som ett eget universum med Lockes ansikte som lyses upp av instrumentbrädan i färden genom natten och det känns som jag är med på turen som en osynlig passagerare. Filmmusiken är bra och passar väl till miljön och den känsla av isolering och ensamhet som filmen förmedlar. Om man som jag har stor behållning av att köra bil på natten och skådespelaren Tom Hardy och inte har något emot att en film utspelas i en bil med en skådis som talar i telefon är filmen mycket bra.

Regi: Steven Knight

Betyg:8/10

6 thoughts on “Locke (2013 Storbr)

  1. Håller helt klart med dig om att filmens bästa partier är när Locke planerar cementleveransen med sin kollega. Jag förväntade mig som sagt mer av en thriller då IMDb hade den som Drama/Thriller (fick be dem ändra till endast Drama efter att ha sett filmen, haha).

    Det är absolut en film att se och om den faller en i smaken eller inte är nog en smaksak. Hardy är bra och jag håller med om att karaktären Locke verkar vara en reko kille (förutom ett snedsteg som uppenbarligen försatt honom i ett tufft läge).

    Kanske blir ett högre betyg om jag ser om den någon gång i framtiden, men ”for now” en trea till Locke.

    • Trist det där med felmärkningen av en film men man hoppas nog att kunna sälja fler filmer då den märks som drama. Just dram & skräck brukar få lite felvisande märkningar. Skräck blir thriller och drama får gärna ngt epitet sig typ actiondrama eller dramakomedi.
      Man lär sig åtminstone ngt om konsten att frakta cement efter att ha sett filmen 😉

  2. Schysste film. Jag gillade den skarpt men den var också inte så tung att den bubblar upp som en av årets filmer. Bra för stunden, helt enkelt.

    Vad var det för BMW-modell han körde??

    • Bilar och deras modeller hör inte till mitt expertisområde så tyvärr kan jag inte hjälpa dig där.
      En anledning till det höga betyget är att jag är så förtjust i Hardy. Har svårt att tänka mig att filmen funkat lika bra med Seth Rogen eller Jack Black i rollen sim Locke 😉

Kommentera

