Den stora skönheten (2013 Italien)

lagrandebellezza846492lJournalisten och författaren Jep Gambardella lever ett glidarliv i Rom. Hans enda bok som han skrev för flera decennier sedan blev en succé och en dörröppnare till Roms innekretsar. Jep blev liksom kvar i Rom och så mycket mer har inte hänt i hans liv. Jep kliver upp sent på dagen, äter middagar med Roms kulturelit, har fester på sin terrass och går till sängs med kvinnor till höger och vänster. Hans liv saknar substans men vad gör det när livet bokstavligen är en fest? Men trots alla fester och middagar börjar livet kännas tomt och Jep har utvecklats till en cynisk människa som föraktar sin själv och andra. När han får reda på att hans ungdomskärlek avlidit blir det en väckarklocka och Jep börjar fundera och se tillbaka på sitt liv.

Vad gör en film bra? En svår fråga men om jag gillar en film ordentligt så känns det i magtrakten och det gjorde det här. Den stora skönheten var Italiens bidrag till Oscarsgalan och den vann, om det var förtjänt eller inte vet jag inte då jag inte sett de övriga bidragen. Visst är filmen pretto så det stänker om det och den har likheter i både ton och känsla med Maliks The Tree of life som jag däremot tyckte var urtrist. Vad är det då som gör Den Stora skönheten till en bra film? Den underbara musiken och fotot samt de fantastiska miljöerna i Rom gör sitt. Jep är en underhållande om än tragisk person i sin cynism och jag finner många av samtalen roliga när kultureliten sitter och sprider floskler omkring sig. Det fanns många människoöden i filmen som berörde mig. Jeps känsla av att ha förslösat sitt liv på innehållslöst prat och ytliga fester är det som känns mest i magtrakten, kanske mycket därför att jag själv börjar komma till åren och min favoritsyssla är att göra just ingenting. Kommer jag likt Jep vakna upp en dag och undra vart livet tog vägen och inse att man slösat bort sin tid på jorden?  Filmen väckte tankar inom mig vad man gör med sitt liv och hur man hanterar/förslösar de möjligheter som ges.

Nu är Den stora skönheten en lång film och många kan nog finna den vara minst lika trist som The Tree of life men hos mig slog den an en sträng och jag kommer definitivt se om filmen och då är möjligheten stor att betyget höjs ett snäpp. Jag skulle också tro att man får ut än mer av filmen om man är lite mer insatt i italienskt kulturliv samt Fellinis filmer erfarenheter jag helt saknar men tänker ta igen inför nästa titt.

Regi: Paolo Sorrentino

Betyg: 9/10

 

6 thoughts on “Den stora skönheten (2013 Italien)

  1. Wow! Du tjongar upp högbetygare efter högbetygare på bloggen nu! Tur att det finns filmer som Slugs som får dig att komma ner på jorden igen 😉

    Jag tackar för fin läsning om denna film. Mina förväntningar på denna har varit otroligt låga (fast det beror nog mest på min besvikelse att den knep Oscarn från Jakten) men jag litar på din smak och ska ge den en chans.

    • Jo jag har haft tur med mina filmval på sistone räknar även Slugs o The Last dragon hit då båda haft högt underhållningsvärde 😀
      Tack.Jag hade nog inga förväntningar alls och visste knappt vad den handlade om. Det var filmaffischen samt filmtiteln som väckte mitt intresse. Hoppas du gillar den för jag kan ana att det är en s.k vattendelare.

  2. Bob Sinclair som en modern Nino Rota. Det går väl knappt att tänka på den här filmen utan att Far l’Amore börjar spela i huvudet.

    Jag håller med om att den prickar en skön balans mellan att vara pretentiös och ytligt underhållande. Väldigt mycket livsglädje och kontemplativ ångest samtidigt. Så där tycker jag att den skiljer sig från en film som Tree of Life som inte direkt bubblar av livsglädje. Kanske även överträffade Jakten och Omar på den punkten.

    • Det var nog dessa kontraster som tilltalade mig vacker och rolig men samtidigt lite sorglig har inte sett övriga bidrag än så länge får lov att tilläggas.

  3. Jag blev klart besviken på filmen. Att den hade en del gemensamt med Fellini och hans 8½ var absolut till filmens nackdel för den var ett bottennapp.

    Grejen var den att jag innan denna hade sett en av regissörens tidigare filmer och gillade den mycket (även den med Toni Servillo i huvudrollen). Tyckte inte alls denna lyckades på samma fina sätt. Mer om det i min text.

    • Jag hade inga förväntningar alls och de kan som bekant ställa till det. Fellini har jag bara sett en film av, Satyricon men tänkte nog se en och annan innan jag ser om den här igen.

Kommentera

