Double impact (1991 USA)

Double-Impact-PosterOk, jag är den förste att erkänna att jag inte är något modelejon. Min garderob består av kläder från Dressman som är en storlek större än vad dagens mode föreskriver pga av att i min värld går bekvämlighet före stil. När det rör sig om skoaffärer drabbas jag av akut narkolepsi när jag passerat entrén och blicken söker sig mot första bästa stol. Därför kan det kännas lite förmätet att beklaga sig över vilka kläder andra människor bär men när Van Damme glider in på en bar i metropolen Hongkong iklädd en pikétröja som är nedstoppad i ett par rosa kortbyxor som sitter alldeles för högt i grenen svider det till i mina ögon.

Efter nittio minuter med märkliga scener, kvinnor som fightas i högklackat, knepiga repliker, halvdan klippning, skådespeleri under all kritik, hockeyfrillor i olika varianter, förbryllande slowmotion sekvenser, samt en ”kärleksscen” som gav mig rysningar kan endast en slutsats dras: Jean Claude van Damme är actiongenrens svar på Åsa- Nisse.

Filmen handlar om ett tvillingpar (JCVD) som skiljs åt då föräldrarna mördas. Tvillingarna återförenas efter ett par decennier och beslutar sig motvilligt att samarbeta för att hämnas på föräldrarnas mördare. Doule impact innehåller allt jag tidigare nämnt och lite till. JCVD är absolut inte en bra skådis men han har en viss charm, det ska erkännas. Filmen blir aldrig tråkig och dess enda problem är nog att den helt enkelt bara är usel men samtidigt ruggigt (med betoning på ruggigt) underhållande med ett par rosa kortbyxor som grädde på moset.

Regi:  Sheldon Lettich

Betyg: 4/10

4 thoughts on “Double impact (1991 USA)

  1. Exakt, underhållande och småcharmig – det är precis vad man får. Minns den där scenen klart och tydligt med de rosa kortbyxorna, haha.

    Det är långt ifrån alla JCVD filmer som är värda att se, men denna tycker jag är en av dem. Sen att den skulle vara särskilt bra, det kan man inte direkt påstå 😉

Kommentera

