L.A Confedential (1997 USA)

L.A.-ConfidentialJames Ellroy har lyckats med konststycket att sälja samma story till filmbolagen hela tre gånger. Imponerande! Filmerna är Dark Blue (2002), Street Kings (2008) och dagens film som var den första. Alla filmerna har ungefär samma handling. Det rör sig om korrumperade poliser som får ett mordfall i knäna. Till en början verkar fallet vara en simpel historia att lösa men det är någon detalj i brottet som gäckar den korrumperade snuten och han kan inte släppa fallet. Mordet visar sig leda vidare högre upp i polishierarkin och vår antihjälte blir ett jagat villebråd.

Nu kan det vara som så att jag låter lite kritisk och missnöjd med filmerna men så är icke fallet då en god historia med fördel kan berättas fler gånger men den är oftast bäst första gången och det stämmer här. L.A Confidential  har de bästa skådisarna, Guy Pierce, Russell Crowe, Kevin Spacey m.fl. Tidsperioden är tidigt 50-tal och är då i mina ögon lite mer visuellt underhållande även om Dark blue har en mer apokalyptisk känsla över sig då den utspelar sig under upploppen som skedde i samband med Rodney King rättegången. L.A Confidential är en klurig kriminalhistoria och gäller att hänga med i svängarna. Det är ingen film man sitter och slötittar på då historien är fylld av intriger och karaktärer och dubbelspel. Rekommenderas varmt och Ellroys böcker bör man också ta och läsa då de håller genomgående hög klass.

Regi: Curtis Hansen

Betyg: 8/10

 

8 thoughts on “L.A Confedential (1997 USA)

  1. Jag har varit sugen på att se om denna i flera år men drar mig lite för det. Oroar mig för att jag inte ska uppleva den som lika bra då det begav sig. Minns att jag föll totalt för stämningen i filmen.

  2. Solklar fullpoängare för min del! Snygg spaning med likheterna mellan vad som egentligen är samma historia, jag hade inte tänkt på det. Men ett stort problem med Dark Blue är ju att det ihärdiga Rodney King-refererandet inte har någon som helst betydelse för själva historien. Tjänar bara som tidsmarkör, vilket trivialiserar händelsen lite kan jag tycka.

    • Jag gillade bakgrunden med ett samhälle som krackelerade i Dark blue men förstår vad du menar.
      Ang. likheterna hade jag inte heller tänkt på det förens jag såg Street Kings det blev väl övertydligt då.

Kommentera

