Judith Schalansky: Atlas över avlägsna öar

atlasJag har turen att ha en dotter som läser till bibliotekarie. Av och till kommer hon med intressanta boktips. Den här boken nämnde hon i förbigående vid middagsbordet och redan nästa dag hade jag beställt den på det lokala biblioteket.

Författarinnan växte upp i det forna DDR där möjligheten att resa fritt i världen var begränsad. Schalansky tillbringade mycket tid med näsan i hemmets Atlas där hon reste i fantasin. Numera kan hon resa vart hon vill men har här presenterat 50 avlägsna öar som hon troligen aldrig kommer att besöka. Jag känner igen mig lite i författarinnan då jag är barnsligt förtjust i att försjunka in i kartböcker och drömma mig bort, det är ett billigt och bekvämt sätt att resa. Just avlägsna öar och platser har en exotisk lockelse så visst var det här en bok som tilltalade mig.

Boken är enkelt men snyggt uppbyggd (vad jag förstått har den tydligen vunnit pris för just snyggaste bok). Schalansky ger varje ö två sidor. Ena sidan är kort och gott en karta på ön. Det ges även en kort historik över platsen samt fakta om hur många människor som bor på platsen m.m. Det är förvånansvärt många öar i vår överbefolkade värld som inte har några invånare men det får iofs sin förklaring när man får läsa mer om platserna.  Varje ö har fått en kort text som berättar något om platsen, texterna varierar från ren fakta till rena skrönor gemensamt är att flesta av historierna har något bisarrt över sig. Vi får ta del om ön Deception där man eldade med pingviner istället för kol, eller ön Tikopia där befolkningen aldrig överstiger 1200 personer, blir det överskott tar man självmord – kvinnorna hänger sig,  männen tar en sista båttur in i evigheten. Vi får besöka allt från paradisöar i Stilla havet till karga klippor som är mer eller mindre täckta av is.

Boken väckte mitt intresse och jag har med hjälp av nätet läst mer om en del av platserna som nämns samt tittat på bilder på dessa avlägsna öar som jag likt författaren bara kommer att besöka i mina drömmar. Ett extra tack till min dotter som gav mig ett fint boktips och jag förväntar mig fler.

6 thoughts on “Judith Schalansky: Atlas över avlägsna öar

      • Boken nu inlånad hos biblioteket! Och redan hunnit att beta av ett par öar!
        Mycket märkliga historier! Positivt överraskad! Hade jag ju aldrig fått span på om du inte tipsat här!
        Och visst vill man ha Google Earth tillhands när man läser! 🙂

Kommentera

