Transformers: Age of extinction (2014 USA)

TRANSFORMERS-4-posterMan kan ha en och annan åsikt om den senaste men troligen inte sista filmen om de utomjordiska robotarna. T.ex att det var länge sedan jag såg en såpass dyr produktion som hade ett så slarvigt skrivet manus. Filmen är så full av hål och logiska kullerbyttor att jag snart gav upp att försöka förstå handlingen då jag insåg att jag troligen inte skulle få några svar. När man ser Transformers: Age of extinction gör man bäst i att acceptera att saker och ting bara sker. Filmens mål är att visa robotar som slåss allt annat verkar vara utfyllnad som filmens producenter inte brytt sig speciellt mycket om.

Med tanke på att allt krut lagts på robotfighter och krossande av byggnader är det förvånande att dessa scener är så dåligt regisserade och koreograferade Det är rörigt, ospännande och trots att man raserar halva Hongkong inte speciellt maffigt. Regissören Bay har ingen som helst känsla för dramatik utan verkar nöja sig med att visa upp robotar som slåss. Om jag skulle summera mina tankar om filmen blir domen: En alldeles för lång rulle (nästan tre !!! timmar) med en nästintill obegriplig handling. Kanske frättes den del av min hjärna där det sunda förnuftet sitter bort under titten för jag tycker trots allt att filmen nästan är ok. Varför vet jag inte det är bara en känsla och om Bay kan göra en film för flera miljoner och strunta i handlingen kan jag nog komma undan med ett blogginlägg utan att riktigt kunna förklara varför jag tycker som jag tycker.

Regi: Michael Bay

Betyg: 4/10

8 thoughts on “Transformers: Age of extinction (2014 USA)

    • Filmen hade ingen handling så enkelt är det ja robotar slåss – end of story. ”Men så Gud hjälpe mig” älskar det uttrycket – tillsammans med ”änglarna kommer gråta” mycket effektivt pedagogiskt verktyg.

      • Du får mycket anvädning för dem med dina nya elever förstår jag. Det är som om de undervisas av Krösamaja 😉

      • Ha ha ha nä det är nog mer eleverna som är små Krösamajor då de ibland är mer än väl nyfikna på vad andra gör och inte gör 😉 Tyvärr är det numera många som inte vet vem denna karaktär är numera. Kanske kan man skylla på Transformers för detta 😉

      • Inte kan det väl vara så att nationalhelgonet Astrid börjat tappa i popularitet? 😉

Kommentera

