The Purge: Anarchy (2014 USA)

imagesUppföljaren till förra sommarens lite oväntade filmframgång fortsätter i samma hjulspår. Premissen är densamma och för den som inte sett The Purge så går det ut på att i en nära framtid stänger polis brandkår och sjukvård ned under tolv timmar. Under dessa tolv timmar får medborgarna ha ihjäl vem de vill utan att få några straff. Detta har gjort att nivån på samhällets tärande krafter (som man kallar det från högerhåll) som invandrare, fattiga och andra oönskade element hålls i schack då det är de som vanligtvis resas ut under denna natt. De som har pengar barrikaderar sig i sina hus men det hjälper inte alltid som vi fick se i förra filmen.

I The Purge: Anarchy har man lyft perspektivet från hemmet till gatan och vi får följa ett antal personer under natten. Ett par vars bil går sönder när startsignalen om att utrensningarna ljuder, en man som passar på att utkräva hämnd samt en mor & dotter som tvingas fly från sitt hem. För att överleva måste de samarbeta.

Ok jag är den förste att erkänna att Frank Grillo som har en av huvudrollerna inte är någon Ethan Hawke men trots detta gillar jag uppföljaren mer. Den har högre tempo, är mer spännande och slinker helt enkelt ned lite lättare. Kritiken mot samhällets besuttna är mer högljudd än i första filmen som inte ens var speciellt subtil men om man använde sig av hammare i förra filmen så nyttjar man här en slägga för att vi verkligen ska förstå hur onda de rika i vårt samhälle är. Om det påståendet stämmer eller inte låter jag vara osagt men jag ska inte sticka under stol med att jag njuter när en och annan kavajklädd typ med backslick får bita i gräset under filmens gång. Kanske en mindre sofistikerad och mer högljudd film än föregångaren men för mig funkade den fint.

Regi: James DeMonaco

betyg: 6/10

6 thoughts on “The Purge: Anarchy (2014 USA)

  1. Samma dag! Nästan som en sampostning!
    Och vi tycker UNGEFÄR samma…även om synen på samhället och framställningen det ”välsignade” våldet tycks skilja sig lite åt… 😉

    • Steffo & Sofia
      Jag blev mer underhållen av den här filmen men ettan är en bättre produktion. Problemet var att den aldrig blev riktigt spännande – åtminstone inte för mig.

Kommentera

