In Darkness we fall (2014 Spanien)

in-darkness-we-fallPå mitt arbete hade jag en kollega (vi kan kalla honom Sven) som var en trevlig och lite försynt man. Av och till berikade han min tillvaro med diverse visdomsord. Hans klokaste råd var ”det är inte semester om man har det obekvämare än hemma”. I mina öron är dessa elva ord att jämställas med Jesus bergspredikan eller Lincolns Gettysburg tal. Elva små ord som jag sedan dess haft som ledstjärna i mitt liv (jag ska erkänna att jag någon enstaka gång ruckat lite på dem). Om huvudpersonerna i In Darkness we fall hade haft en ”Sven” i sin närhet som de lyssnat på hade de upplevt en trevlig semester med sol, bad och paraplydrinkar istället för ångest, skrik och elände.

En handfull vänner bestämmer sig för att campa under semestern. Valet faller på en naturskön och enslig ö. De badar, super, röker på och har tältsex. Under en tur till stranden upptäcker en av killarna en grotta och sällskapet bestämmer sig för att ”se hur djup den är”. Grottan är en labyrint och de kommer vilse. Utan någon utrustning eller förnödenheter (den var som sagt ett spontant infall) är snart inte frågan om de ska hitta ut utan mer om man överhuvudtaget kommer att överleva.

In Darkness we fall var för mig en ”ont i magen film”. Jag visste vad filmen handlade om men trots detta kände jag ett molande obehag i min mage i samma sekund som grottöppningen upptäcktes. Tack vare att det är en s.k found-footage film (en i sällskapet filmar semestern till sin blogg) får berättelsen en närhet och intensitet som gör att jag stundtals känner som att jag är med i grottan och får ta del av den växande paniken. En anledning till min inlevelse är att skådisarna är mycket bra, deras känslor och beslut känns trovärdiga. Har jag något att invända mot filmen så skulle det vara att slutet känns lite svagt men det är en petitess i sammanhanget.

In Darkness we fall ingår i Monsters of film festivalen som just nu går i Stockholm men SF-anytime visar ett urval av festivalens filmer så om man inte bor i Stockholm men är sugen på skräck är det bara att klicka här.

Regi: Alfredo Montero

Betyg: 8/10

 

2 thoughts on “In Darkness we fall (2014 Spanien)

  1. Låter som att det skulle kunna vara en mer realistisk version av The Descent. Det enkla är ju ofta det smarta och effektiva — klaustrofobi, hungriga djur i vattnet…

Kommentera

