Broken (2012 Storbr)

broken_ver3_xxlgI filmen Broken får vi följa tre familjer som bor på samma gata. Archie bor ensam med sina tre döttrar efter att modern har dött. Paret Buckley lever tillsammans med sin förståndshandikappade son och slutligen har vi familjen Oswald som består av en pappa som lever med sina barn efter att frun lämnat familjen. Broken skildrar mycket mänsklig misär,det är mobbing, misshandel, arresteringar, missfall, sammanbrott och lite annat smått och gott som hör livet från den mörka sidan till. Huvudperson är tjejen Skunk som är Archies dottert och en stor del av händelserna skildras ur hennes perspektiv.

Jag var kanske lite ouppmärksam när jag såg filmen för jag fann ingen egentlig handling mer än att den rör sig om tre familjers brottningsmatch med en ganska eländig vardag. Därmed betyder det inte att filmen var ointressant. Det är en vardagsskildring om ett antal människor som jag brydde mig om och även om en hel del av de inblandade betedde sig som idioter (Oswalds I´m looking at you) hade de ändock min sympati. Broken är en välgjord och framförallt välspelad film. Tim Roth är alltid trevlig att få se i aktion här som en familjefar som verkligen bryr sig om och älskar sina barn. Eloise Laurence som spelar tjejen Skunk gör det med bravur. Det som kanske inte var så lyckat var Cillian Murphys medverkan i filmen vars karaktär kändes lite överflödig. Det verkade mest som att både Murphy och hans karaktär halkat in i filmen på ett bananskal. Hur som helst en helt ok film men lättglömd.

Regi: Rufus Norris

Betyg: 6/10

Kommentera

